Ingezonden persbericht


Published: 12:05 15.04.2009 GMT+2 /HUGIN /Source: Rabobank /AEX: Rabobank /ISIN: -

Rabobank: autoboulevard heeft zijn beste tijd gehad

Autobranche staat voor ingrijpende veranderingen

De opkomst van zuinige en elektrische auto's is onomkeerbaar. Samen met veranderende consumentenvoorkeuren heeft dit - ook wat betreft verkoop en onderhoud - grote gevolgen voor de nu vaak nogal gedateerde aanpak in de autobranche. 'Het is hoog tijd voor een andere invulling van de autoboulevards,' stelt sectormanager Thomas Edens van Rabobank Nederland in het rapport 'Blik in de toekomst - verder in automotive'. Naast trends, gaat het rapport in op kansen voor automotive ondernemers via nieuwe businessmodellen, andere showroomconcepten, meer doelgroepgerichte klantbenadering en integratie van mobiliteitsproducten. De autosector heeft het op dit moment niet gemakkelijk. Dit komt door de minimale verkoopmarges, schaalvergroting die vrij weinig voordeel heeft opgeleverd en een tamelijk verouderd businessmodel. Daar komen bij de sterk dalende autoverkopen en een consument die niet alleen minder, maar ook andere auto's koopt dan voorheen. Edens: 'Dit alles bij elkaar levert een turbulent scenario op voor de automotivesector, waar ondernemers tijdig met hun bedrijfsstrategie op in moeten spelen.'

Veel actuele ontwikkelingen in de autosector grijpen nu in elkaar: de toenemende prijstransparantie leidt tot dalende verkoopmarges. Tegelijk staan de kosten van de showrooms zoals we die nu kennen, niet in verhouding tot de verkoopmarges en verschuivende marktaandelen. 'Nieuwe showroomconcepten in combinatie met een online visitekaartje zijn onmisbaar,' meent Edens. Ook wordt volgens hem nog onvoldoende vanuit de mobiliteitsbehoefte van de klant gedacht. 'Kijk naar de opkomst van elektrische auto's, waarbij ook nieuwe spelers op de markt komen. Daarbij zal ook de onderhouds- en reparatiemarkt sterk veranderen door minder onderdelen en reparatie aan huis.'

Futurologie voor ondernemers in mobiliteit
Rabobank geeft met deze nieuwe studie een 'blik in de toekomst' van de autosector, waarbij onderzoek is gedaan onder beleiding van prof. dr. Wim de Ridder, hoogleraar futurologie aan de Universiteit van Twente. Bovendien zijn de visies in het rapport gebasseerd op interviews met ondernemers en experts in de autobranche. Duidelijk is dat de veranderende mobiliteitsbehoefte, de technologische ontwikkelingen en consumentenvoorkeuren, ingrijpende gevolgen hebben voor de positionering en beleving rond (retail)merken. Dit leidt volgens sectormanager Edens van Rabobank tot wijzigingen in de locatie en omvang van showrooms. De studie biedt geen totaaloplossing, maar de overtuiging is dat het rapport ondernemers helpt bij het maken van hun eigen strategische keuzes.