Ministerie van Economische Zaken


Beantwoording motie Atsma c.s. inzake breedband op het platteland


> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag
Directoraat-Generaal
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Energie en Telecom
Directie Energiemarkt
Binnenhof 4
2513 AA `s-GRAVENHAGE Bezuidenhoutseweg 30
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070-3798911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
Marloes van Caspel
T 070 379 81 37
m.vancaspel@minez.nl

Datum 15 april 2009 Ons kenmerk
ET/TM / 9067369
Betreft Beantwoording motie Atsma c.s. inzake breedband op het platteland


Hierbij ontvangt u, mede namens de minister van Landbouw, Natuur en
Voedselkwaliteit (LNV), een reactie op de motie van het lid Atsma c.s. (TK 2008-
2009, 31 700 XIV, nr. 81).

In deze motie wordt de regering verzocht te onderzoeken of een
stimuleringsregeling in het leven kan worden geroepen voor agrarische
ondernemers die geen alternatief hebben voor een breedbandinternetaansluiting,
en die willen investeren in breedbandinternet via de satelliet. Voorts verzoekt de
motie de regering om te onderzoeken of hiervoor modulatie- of POP-gelden
beschikbaar kunnen worden gesteld. Omdat de problematiek die in de motie
wordt geschetst niet alleen agrarische ondernemers betreft, maar alle
plattelandsbewoners die niet aangesloten zijn op een breedbandig netwerk, heeft
de minister van LNV mij verzocht mede namens haar te reageren op deze motie.

Het kabinet onderkent dat de mogelijkheid van toegang tot breedbanddiensten
van groot belang is voor ondernemers en huishoudens, ook in de buitengebieden.
Daarom voert het kabinet een beleid dat gericht is op het bevorderen van een
markt voor breedband, en treft maatregelen om breedbanddiensten te
ontwikkelen, vraag en aanbod samen te brengen (vraagbundeling), en
consumentenvertrouwen en ICT-vaardigheden op te bouwen. Dit beleid is
technologieneutraal; de overheid verkiest niet één bepaalde technologie, zoals
satelliet, boven andere mogelijkheden voor breedbandtoegang.

De overheid zorgt dus voor voldoende verkeer om de aanschaf en uitrol van
breedbandinternet aantrekkelijk te maken. Het ligt echter niet in de lijn van dit
beleid om de uitrol of aanschaf van een breedbandinternetaansluiting rechtstreeks
te (co)financieren. Dit zou de werking van de markt kunnen verstoren, daar waar
verschillende marktpartijen (waaronder satellietaanbieders) reeds actief zijn.

Het gaat er uiteindelijk om dat er voldoende mogelijkheden zijn voor toegang tot
breedbanddiensten, ook op het platteland. Ik wil daarom in de geest van uw
motie bezien of maatregelen uit ons huidige breedbandbeleid, zoals
vraagbundeling en de ontwikkeling van ICT-vaardigheden, specifieker gericht
kunnen worden op de buitengebieden. Tevens kunnen hierbij andere
Pagina 1 van 2


Directoraat-Generaal
Energie en Telecom
Directie Energiemarkt

belanghebbenden, zoals LTO Nederland en lagere overheden, een belangrijke rol
Ons Kenmerk
spelen. ET/TM / 9067369

Verder zal ik bezien of de middelen, die vanuit het Europees Economische
Herstelplan vrijkomen ten behoeve van breedbandinvesteringen en nieuwe
uitdagingen van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (voor Nederland naar
verwachting ongeveer EUR 5 miljoen), voor dit doel en in lijn met bovenstaande
kunnen worden ingezet, afhankelijk van de uitvoeringsverordening die de
Commissie nog moet uitbrengen. De minister van LNV zal u, in samenspraak met
mij, hierover informeren in een brief waarin de nationale bestemming van de
middelen uit het Herstelplan uiteen wordt gezet. Deze brief zult u, zoals door de
minister van LNV reeds eerder toegezegd, voor 1 mei ontvangen.

Nadere toelichting

Nederland bevindt zich in een bijzondere positie met een buitengewoon hoge
beschikbaarheid (en gebruik) van breedband via onder andere KPN's DSL-netwerk
en het kabelnet. Huishoudens en ondernemers, die geen toegang hebben tot deze
breedbandnetwerken, bevinden zich voornamelijk in buitengebieden, waar
investeringen in deze draadgebonden netwerken soms niet rendabel zijn. Voor
deze bewoners is breedband via de satelliet reeds beschikbaar. De initiële kosten
voor satelliet zijn aanzienlijk vergeleken met andere breedbanddiensten
(ongeveer 500 voor de aanschaf van een schotelantenne). Echter, voor
agrarische ondernemers kan een dergelijk bedrag nauwelijks een belemmering
vormen, mede gezien de fiscale mogelijkheden (aftrekbare bedrijfskosten).
Daarnaast kan de schotel tevens gebruikt worden voor digitale televisie en
telefonie, waardoor de maandelijkse kosten voor elektronische communicatie
aanzienlijk kunnen afnemen.

Andere draadloze breedbandnetwerken maken bovendien een snelle ontwikkeling
door. Verschillende mobiele aanbieders zijn hun UMTS-netwerk actief aan het
opwaarderen naar HSDPA. Met deze technologie kan draadloos internet met een
snelheid van 7Mbps worden aangeboden, vergelijkbaar met een DSL-aanbod. De
dekking van deze mobiele netwerken wordt in hoog tempo uitgebreid. Zo heeft
KPNÂŽs mobiele breedbandnetwerk naar eigen indicatie inmiddels een
dekkingsgraad van 98,7%.

Door de veiling van de 2,6 GHz-frequenties (gepland begin 2010) komen nog
meer frequenties beschikbaar voor mobiele breedbanddiensten zoals WiMAX of
LTE. De veiling is zo opgezet dat er ruimte is voor ten minste drie nieuwkomers
op de markt. Die zullen naar verwachting draadloze breedbandige netwerken gaan
uitrollen, juist ook in die gebieden waar nu nog geen draadgebonden netwerken
liggen.


(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken
Pagina 2 van 2


---- --