Gemeente Alkmaar


Parkeren in Spoorbuurt en binnenstad verbetert

Alkmaar, 15 april 2009

---

Nieuw beleid om parkeerdruk te verlagen

Dinsdag 14 april ging het college van burgemeester en wethouders akkoord met het nieuwe parkeerbeleid in Alkmaar. Daarin wordt een aantal maatregelen voorgesteld om het parkeren in de binnenstad en in de aangrenzende wijken te verbeteren. De maatregelen zijn mede bepaald op basis van de inbreng van burgers en ondernemers uit de betreffende wijken. Daarin kwam naar voren dat met name in de Spoorbuurt en in de binnenstad sprake is van een hoge parkeerdruk.

Een belangrijk doel van het nieuwe beleid is om het evenwicht in het parkeren te herstellen. Een ander doel van het nieuwe beleid is om de stad aantrekkelijk te houden voor bewoners en bezoekers, door te zorgen voor goede parkeervoorzieningen. Verder beoogt de gemeente met haar nieuwe beleid de parkeerdruk te verlagen, een betere benutting van de bestaande parkeercapaciteit te realiseren en de onduidelijkheid op straat weg te nemen. Er wordt hiertoe een aantal maatregelen voorgesteld.

Nico Alsemgeest, Wethouder verkeer: "Alkmaar is een prachtstad, met een belangrijke functie voor de regio. En bij zo'n stad hoort ook een goed en klantvriendelijk parkeersysteem voor bezoekers. Tegelijkertijd moet het een systeem zijn dat de leefbaarheid van ons historisch centrum met haar bewoners ten goede komt. De maatregelen binnen het nieuwe parkeerbeleid richten zich hoofdzakelijk op gebieden met de hoogste parkeerdruk:de binnenstad en de Spoorbuurt. In de overige wijken zijn weinig tot geen wijzigingen op het huidige parkeerbeleid."

Maatregelen
Naast algemene maatregelen, is er per wijk maatwerk geleverd door een aantal specifieke maatregelen te treffen. Een basisregel is dat de woonbuurten voor de bewoners zijn en de garages voor de bezoekers. Daarnaast wordt `dubbelgebruik' van parkeerplaatsen door vergunninghouders en betaald parkeerders toegestaan op een aantal ontsluitingswegen (50 km/uur). Zo ontstaan er meer parkeermogelijkheden voor bewoners, omdat de plaatsen niet meer exclusief voor betaald parkeerders zijn. Overdag is meer ruimte voor bezoekers en bedrijven (langs de 50 km/uur wegen). Het avondtarief (2 euro) in de garages is goedkoper en langer geldig, namelijk van 18:00 tot 10:00 uur. De garagevergunning voor bewoners wordt goedkoper. En in de binnenstad en de Spoorbuurt wordt het betaald parkeren verlengd tot 23:00 uur. Verder stelt het college de raad voor om een plafond in te stellen voor het aantal te verstrekken vergunningen in het centrum. De tweede straatvergunning in de binnenstad wordt afgeschaft. Daar tegenover staat een meer volledige, zeer betaalbare vergunning in de garages. Behalve een betere benutting van bestaande plaatsen wordt ook de parkeercapaciteit uitgebreid. Zo worden er bijvoorbeeld medio 2009 twee P+R terreinen geopend (Bergermeer en Oudorp), die tezamen 250 parkeerplaatsen bieden en een zeer goede verbinding naar het centrum hebben. Reeds gepland was de bouw van de Schelphoekgarage.

Inbreng bewoners en ondernemers
Om te komen tot de nieuwe parkeermaatregelen sprak de gemeente op een tiental avonden met bewoners en ondernemers. Tijdens deze bijeenkomsten is het huidige beleid geëvalueerd en is gevraagd om suggesties ter verbetering. Op zaterdag 21 maart werden, tijdens een inloopbijeenkomst in theater De Vest, de eerste oplossingsrichtingen gepresenteerd. Over het algemeen heerst er tevredenheid over het huidige parkeerbeleid. Met name in de Spoorbuurt en binnenstad vormt de hoge parkeerdruk een bron van ongenoegen. De voorgestelde maatregelen zijn daarom vooral gericht op deze gebieden. In het grootste deel van de wijken verandert er weinig.

Inspraak
De nota `Parkeren in Balans' ligt met ingang van vandaag gedurende zes weken ter inzage bij de publieksbalies van het Stadskantoor en Dienstencentrum de Mare. De openingstijden van de publieksbalies zijn te vinden op de website van de gemeente. Meer informatie over parkeren is tevens terug te vinden op: www.alkmaar.nl/parkereninbalans

15 april 2009