Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
> Retouradres Postbus 20301 2500 EH Den Haag
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Directoraat-Generaal
der Staten-Generaal Wetgeving, Internationale
Postbus 20018 Aangelegenheden en
Vreemdelingenzaken
2500 EA DEN HAAG Directie Migratiebeleid
Juridische en Algemene
Zaken
Schedeldoekshaven 100
2511 EX Den Haag
Postbus 20301
2500 EH Den Haag
www.justitie.nl
T 070 370 74 97
F 070 370 79 87
Datum 2 april 2009
Onderwerp Beantwoording vragen over studenten uit risicolanden die zoek raken
Ons kenmerk
5588004/09
Uw kenmerk
2080911350 en 2080911450
In antwoord op uw brief van 2 februari 2009 deel ik u mede dat de schriftelijke Bij beantwoording de datum
vragen van de leden De Roon en Bosma (beiden PVV) over mysterieuze studenten en ons kenmerk vermelden.
Wilt u slechts één zaak in uw
uit landen met een verhoogd terrorismerisico, alsmede de schriftelijke vragen van brief behandelen.
de leden De Krom, Teeven en Zijlstra (allen VVD) over studenten uit risicolanden
die zoek raken (beide ingezonden 30 januari 2009, met nummer 2080911350 en
2080911450), mede namens de Staatssecretaris van Justitie en de Minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, worden beantwoord zoals aangegeven in de
bijlage bij deze brief.
De Minister van Justitie,
Pagina 1 van 6
Antwoorden van de Minister van Justitie, mede namens de Directoraat-Generaal
Staatssecretaris van Justitie en de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetgeving, Internationale
Aangelegenheden en
Wetenschap op vragen van de leden De Roon en Bosma (beiden PVV) Vreemdelingenzaken
over mysterieuze studenten uit landen met een verhoogd Directie Migratiebeleid
terrorismerisico, alsmede op vragen van de leden De Krom, Teeven en Juridische en Algemene
Zaken
Zijlstra (allen VVD) over studenten uit risicolanden die zoek raken.
(Ingezonden 30 januari 2009; nrs 2080911350 en 2080911450) Datum
2 april 2009
2080911350 Ons kenmerk
Vraag 1 5588004/09
Kent u het bericht "Buitenlandse studenten zorg veiligheidsdiensten"?1
Antwoord
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat de beveiliging van ons land tegen terroristen
duizend maal belangrijker is dan het "creëren van een internationale
studieomgeving" ? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
Het kabinetsbeleid is erop gericht potentiële veiligheidsrisico's in Nederland zoveel
mogelijk te beperken. De toelatingsprocedure kent een controle op aanwezigheid
van gevaar voor de openbare orde. Voorts kunnen er aanvullende controles
worden uitgevoerd als daar aanleiding voor is. Dit geldt ook voor buitenlandse
studenten. Het kabinet stimuleert in het kader van de beleidsdoelstelling
`Nederland als dynamische kenniseconomie' de instroom van hoogopgeleide
werknemers (kennismigranten), kwalitatief goede buitenlandse studenten en
talentvolle onderzoekers. Het toelatingsbeleid voor deze groepen moet volgens
het kabinet daarom meer uitnodigend worden. Dit mag uiteraard niet ten koste
gaan van de nationale veiligheid.
Vraag 3
Deelt u de mening dat het toelaten van buitenlandse studenten, die
potentieel een veiligheidsrisico inhouden, geen zaak mag zijn die aan de
opleidingsinstelling wordt overgelaten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, deelt
u dan ook de mening, dat het ten enenmale onvoldoende is om de NCTb
de onderwijsinstellingen op het hart te laten drukken om "wat beter op
te letten"? Zo nee, waarom niet?
Antwoord
De toelating van buitenlandse studenten tot Nederland en de uitvoering van de
nodige controles in het kader van de veiligheid van Nederland worden niet
overgelaten aan de onderwijsinstellingen. Dit is en blijft expliciet de
verantwoordelijkheid van de overheid. Wel worden de onderwijsinstellingen die
buitenlandse studenten toelaten geacht de risico's van studiemigratie voor de
nationale veiligheid zoveel mogelijk te beperken. Aan de instellingen worden
daarom verplichtingen opgelegd. Zo dient de instelling wijziging van
studierichting, het niet melden bij de instelling of (tussentijdse) beëindiging van
studie te melden bij de IND. De inspanningen van de betrokken overheidspartijen
zijn erop gericht om de instellingen attent te maken op hun mogelijkheden om
1 de Volkskrant, 27 januari 2009
Pagina 2 van 6
eventuele risico's voor de openbare orde en nationale veiligheid zoveel mogelijk Directoraat-Generaal
te beperken. Wetgeving, Internationale
Aangelegenheden en
Vreemdelingenzaken
Vraag 4 Directie Migratiebeleid
Bent u bereid de toelating van buitenlandse studenten zo te regelen dat Juridische en Algemene
Zaken
iedere student tevoren individueel door de veiligheidsdiensten wordt
gescreend op de mogelijkheid dat zijn toelating een veiligheidsrisico kan Datum
inhouden en vervolgens geweerd kan worden als daarvan ook maar enige 2 april 2009
sprake kan zijn? Zo nee, waarom niet? Ons kenmerk
5588004/09
Antwoord
Vreemdelingen die een verzoek om toelating tot Nederland indienen, worden
gecontroleerd op het mogelijk vormen van een gevaar voor de openbare orde. Dit
is een vast onderdeel van de toelatingsprocedure. Met het oog op de openbare
orde vindt een controle plaats in de (inter)nationale signaleringssystemen. Voorts
is het mogelijk om aanvullende naslag uit te voeren. Dergelijke naslag is, in het
kader van het proportionaliteits- en het subsidiariteitsbeginsel,
informatiegestuurd; er dienen dus aanwijzingen te bestaan dat er mogelijk sprake
is van een gevaar voor de veiligheid van Nederland.
2080911450
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel "Studenten uit risicolanden raken zoek?"2
Antwoord
Ja.
Vraag 2
Is het waar dat minstens tweehonderd, maar misschien wel driehonderd,
studenten uit risicolanden, als Nepal en Pakistan, de afgelopen jaren in
Nederland na inschrijving aan een hogeschool zijn verdwenen? Kunt u de
exacte aantallen aangeven? Om welke risicolanden gaat het?
Antwoord
Zoals in het rapport van de Inspectie van het Onderwijs3 is aangegeven zijn
exacte aantallen niet te geven; de voornaamste reden dat geen exacte aantallen
gegeven kunnen worden, is dat niet-bekostigde instellingen hun studenten niet
registreren in het landelijke Centraal Register Inschrijvingen Hoger Onderwijs.
Alleen op grond van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk
onderzoek bekostigde instellingen hebben die verplichting. Het moet daarom
blijven bij een globale schatting van het aantal `verdwenen' studenten bij een
aantal instellingen over een reeks van jaren. In het geschatte aantal kunnen
dubbeltellingen zitten, doordat studenten zich soms inschrijven bij een andere
instelling zonder dat te melden aan de instelling die hen oorspronkelijk
gelegenheid heeft gegeven in Nederland te komen studeren. Om dezelfde reden
kan op basis van de informatie van de onderwijsinspectie niet worden gezegd of
de geschatte twee- à driehonderd studenten nu ergens anders studeren, vrijwillig
zijn teruggekeerd naar hun land van herkomst, in de illegaliteit verkeren, of naar
een ander land zijn vertrokken.
2 de Volkskrant, 29 januari 2009
3 Buitenlandse studenten in het hoger onderwijs, oktober 2008
Pagina 3 van 6
De inspectie doelt met `risicolanden' op landen in voor de instelling relatief Directoraat-Generaal
onbekende regio's, in welk geval er een grotere kans is dat er bij de werving, Wetgeving, Internationale
selectie en inschrijving zaken verkeerd lopen. Overigens komen de studenten wier Aangelegenheden en
Vreemdelingenzaken
verblijfplaats onbekend is vooral uit Pakistan en in mindere mate uit Nepal; ook Directie Migratiebeleid
de verblijfplaats van een beperkt aantal Chinese studenten is onbekend. Juridische en Algemene
Zaken
Voor wat de verantwoordelijkheid van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) Datum
in dezen betreft wordt hier verwezen naar het antwoord op de vragen 3 en 4 2 april 2009
hieronder. Ons kenmerk
5588004/09
Vraag 3
Is er een meldingsplicht van onderwijsinstellingen voor studenten uit
risicolanden voordat zij naar Nederland komen?
Vraag 4
Worden studenten uit risicolanden voordat zij naar Nederland komen
door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) gescreend? Zo ja, waar
bestaat die screening uit? Zo nee, waarom niet en bent u wel van plan
een screening in te voeren?
Antwoord vraag 3 en 4
Voor studenten uit mvv-plichtige landen die naar Nederland komen om hier te
studeren voor een periode langer dan 3 maanden, moet de onderwijsinstelling
een machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) aanvragen. In die zin vindt een
melding plaats bij de overheid. Bij de beoordeling van adviesverzoeken om afgifte
van een mvv voor het verblijfsdoel 'studie' maakt de IND gebruik van een
"risicoprofiel". In de regel vindt voorafgaand aan de afgifte van de mvv, naast de
gebruikelijke vaststelling van de identiteit, door een medewerker van de
Nederlandse ambassade een kort interview plaats. Mede aan de hand van een
door de IND opgesteld risicoprofiel wordt aandacht besteed aan de motieven om
in Nederland te gaan studeren. In bijzondere gevallen kan de IND, zoals in de
beleidsreactie4 bij het rapport van de Onderwijsinspectie staat beschreven, voor
de situatie van Pakistaanse studenten overgaan tot specifieke maatregelen zoals
het instellen van interviews op de diplomatieke post door een IND-medewerker.
Voor overige maatregelen die reeds zijn getroffen, verwijs ik hier eveneens naar
genoemde, u reeds toegezonden, beleidsreactie.
Voorts bestaat de mogelijkheid de AIVD aanvullende naslag uit te laten voeren.
Dergelijke naslag is, in het kader van het proportionaliteits- en het
subsidiariteitsbeginsel, informatiegestuurd; er dienen dus aanwijzingen te
bestaan dat er mogelijk sprake is van een gevaar voor de nationale veiligheid.
Controles als hier bedoeld vinden indien daartoe aanleiding bestaat ook nu al
plaats.
Vraag 5
Is er een meldingsplicht voor onderwijsinstellingen in het geval
buitenlandse studenten "verdwijnen"? Zo nee, waarom niet en bent u
wel van plan deze in te voeren? Zo ja, kunt u de procedure toelichten?
Wordt die procedure ook gevolgd? Welke acties worden binnen hoeveel
tijd ondernomen? Wat is de rol van de IND, de scholen en de
vreemdelingenpolitie daarbij?
4 Kamerstukken II, 2008-2009, 29388, nr. 17
Pagina 4 van 6
Directoraat-Generaal
Vraag 6 Wetgeving, Internationale
Aangelegenheden en
Wordt er in registratiesystemen ook rekening gehouden met mobiliteit Vreemdelingenzaken
van studenten tussen verschillende scholen en universiteiten en biedt dit Directie Migratiebeleid
ook een verklaring voor het "verdwijnen" van studenten? Juridische en Algemene
Zaken
Vraag 7 Datum
Zijn de verdwenen studenten door de vreemdelingenpolitie uiteindelijk 2 april 2009
actief opgespoord en het land uitgezet? Zo nee, waarom niet en bent u Ons kenmerk
wel van plan dit alsnog te laten doen? 5588004/09
Antwoord vraag 5, 6 en 7
Een onderwijsinstelling is ingevolge de in het hoger onderwijsveld
overeengekomen "Gedragscode internationale student in het Nederlandse hoger
onderwijs" en ook ingevolge het convenant met de IND verplicht om
internationale studenten afkomstig van buiten de EU/EER binnen twee maanden
na het constateren van het (tussentijds) beëindigen van de studie bij de IND af te
melden. Deze verplichting geldt ook als de student zich na afgifte van de mvv niet
bij de instelling meldt. Na ontvangst van de afmelding wordt de
verblijfsvergunning ingetrokken.
Mobiliteit is geen kenmerk dat in de onderwijsregistratiesystemen afzonderlijk
wordt bijgehouden. Of dit een verklaring voor het verdwijnen van studenten is, is
dus niet uit de registratiesystemen af te leiden (zie ook het antwoord op vraag 2).
Zoals hiervoor in antwoord 2 is aangegeven, is niet eenduidig aan te geven of de
bedoelde studenten zich momenteel al dan niet legaal in Nederland bevinden.
Indien een vreemdeling zonder rechtmatig verblijf door de Vreemdelingenpolitie
wordt aangetroffen wordt diens uitzetting bevorderd.
Vraag 8
Welke maatregelen bent u voornemens nog meer te nemen om deze gang
van zaken te voorkomen dan wel tegen te gaan?
Antwoord
De IND evalueert zoveel mogelijk in een jaarcyclus het risicoprofiel en de daarop
aansluitende interventiemiddelen en stelt deze naar aanleiding van de evaluatie
bij. Afhankelijk van de risicoanalyse kan aanvullend onderzoek plaatsvinden.
In de beleidsreactie van de Minister van OCW van 16 januari jl. bij het
inspectierapport Buitenlandse studenten in het hoger onderwijs is aangegeven
welke maatregelen zijn genomen door de IND, in samenwerking met de Nuffic en
het Ministerie van OCW met betrekking tot de procedure tot afgifte van een mvv.
Het kabinet streeft er voorts naar medio dit jaar het wetsvoorstel Modern
Migratiebeleid bij uw Kamer in te dienen. De onderwijsinstellingen krijgen dan als
(verplicht)erkende referent een aantal wettelijke verplichtingen. Zo krijgen
onderwijsinstellingen onder andere meldingsplichten over studenten die van
onderwijsinstelling veranderen. Op die manier kan beter toezicht worden
gehouden op de mobiliteit van de student. De IND werkt samen met o.a. de
NCTb, met OCW en de instellingen voor hoger onderwijs aan de implementatie
van het beleid.
Pagina 5 van 6
Directoraat-Generaal
Vraag 9 Wetgeving, Internationale
Aangelegenheden en
Speelt deze problematiek ook op Europees niveau? Zo ja, welke Vreemdelingenzaken
maatregel bent u voornemens op Europees niveau voor te stellen om Directie Migratiebeleid
deze problematiek te voorkomen dan wel tegen te gaan? Juridische en Algemene
Zaken
Antwoord Datum
Verschillende Europese lidstaten zijn actief in het verhogen van de 'awareness' 2 april 2009
binnen het hoger onderwijs rond het onderwerp radicalisering. De potentiële Ons kenmerk
veiligheidsrisico's die buitenlandse studenten meebrengen vormen hierbij een 5588004/09
apart onderwerp. Nederland zal in de relevante gremia en bij betrokken partijen
op Europees en bilateraal niveau op formele en informele wijze aandacht vragen
voor deze problematiek. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan het stelselmatig
uitwisselen van nationale ervaringen.
Pagina 6 van 6