Amsterdam RAI

Geslaagde AutoRAI 2009 ondanks moeilijke tijden

11 apr 2009

Terwijl autoshows over de hele wereld onder druk staan, is AutoRAI 2009 vandaag met een oorverdovend claxonconcert positief afgesloten. Zoân 220.000 mensen brachten een bezoek aan het tweejaarlijkse autofeest. Gezien de huidige economische omstandigheden en de teruggelopen autoverkopen, spreekt de organisatie van een geslaagd evenement. "De vernieuwde opzet heeft veel positieve reacties van zowel bezoekers als exposanten opgeleverd", aldus beursmanager Fernand Molenschot. Ook exposanten spreken van een succes: door de laagdrempelige opzet en het exposeren van een recordaantal autoâs in zes belevingswerelden, zijn er tegen minder kosten ruim 70.000 potentiële klanten (leads) gegenereerd. De volgende AutoRAI wordt gehouden in april 2011.
Â
"In nauwe samenwerking met alle exposanten heeft Amsterdam RAI een vernieuwd beursconcept neergezetâ, licht Fernand Molenschot toe. âVoor sommige bezoekers was dat even wennen, maar in tijden van crisis moet je je creativiteit laten gelden. Het totale aantal bezoekers bleef achter ten opzichte van de vorige editie. De vernieuwde opzet van AutoRAI 2009 kende echter beduidend minder avondopenstellingen en beursdagen.â Met name de belevingswerelden 'Luxury & Sportscars', 'City & Compact' en 'Family & Travel' werden druk bezocht. Ook de spectaculaire show AutoRAI Life, waar voor het eerst in de geschiedenis auto's over de beursvloer reden, kon rekenen op veel belangstelling. Van de buitenactiviteiten scoorden de '4x4 Driving Experienceâ en 'Try the Bike' erg goed.
Â
Exposanten tevreden
Exposanten zijn te spreken over AutoRAI 2009. "We hebben een groot aantal mensen direct met ons merk in contact kunnen brengen en er zijn zelfs 60 procent meer leads gescoord ten opzichte van de vorige editie", aldus Jeroen Maas van Opel Nederland. "Dat is natuurlijk mede te danken aan de Opel Insignia, Auto van het Jaar 2009, die enorm goed is ontvangen door de bezoekers. We zijn dan ook zeker tevreden over deze vernieuwende editie van de AutoRAI. Wat ons betreft is de autoliefhebber uiteindelijk de grote winnaar van deze nieuwe opzet en daar gaat het natuurlijk om."
Â
Ook BMW Nederland is positief, zo blijkt uit de eerste reactie van Diederik Reitsma: "Er is een enorme prestatie verricht om in relatief korte tijd de AutoRAI met een nieuw concept leven in te blazen. Binnen de gestandaardiseerde aankleding hebben BMW en MINI toch kans gezien om het thema EfficientDynamics te communiceren en de bezoekers alle modellen van ons programma te laten zien. BMW herkenbaar in het wit en MINI in het zwart. Daarnaast levert de AutoRAI ons gekwalificeerde potentiële klanten op, die door onze IVA-standbemanning actief en gemotiveerd zijn verzameld."
Â
Klaas Engelsma van hoofdsponsor Shell kijkt eveneens terug op een succesvolle AutoRAI: âBij de stand van Shell was er continu veel belangstelling voor de nieuwe brandstof Shell Fuel Save. We kijken uit naar de samenwerking in 2011 en 2013.â
Â
GoMotor!
GoMotor! vormde een aantrekkelijke aanvulling op AutoRAI 2009. Bezoekers en exposanten zijn enthousiast over de terugkeer van motorfietsen in Amsterdam RAI. Ook de mogelijkheid die âTry the Bikeâ bood om (weer eens) op een motorfiets te rijden, stond sterk in de belangstelling.


*