Gemeente Breda

Breda tekent landelijk convenant voor vermindering regeldruk

De Gemeente Breda heeft op 15 april 2009 het overheidsconvenant Verbetering dienstverlening en vermindering regeldruk voor ondernemers ondertekend met het ministerie van Economische Zaken.

De gemeente Breda is één van G-31 gemeenten die het convenant hebben getekend.
Dit convenant is een vervolg op het in 2005 ondertekend convenant Stroomlijning dienstverlening tussen het ministerie van EZ en de gemeente Breda.

Het convenant heeft een doorlooptijd van 2 jaar, tot en met 2011. Deelname aan dit convenant legt de gemeente een inspanningsverplichting op te onderzoeken in hoeverre de dienstverlening aan ondernemers verbeterd kan worden. Er wordt in ieder geval gevraagd om het landelijk normenkader dienstverlening in te voeren en de administratieve lasten verder te verminderen met 25%.

Inspanningen voor de gemeenten zijn onder meer het versnellen van de vergunningverlening voor grote investeringsprojecten, het verminderen van de toezichtlasten en een vermindering van de administratieve lastendruk met 25%.
In het convenant is ook een aantal artikelen opgenomen waar het college nog geen standpunt over heeft ingenomen. Het gaat dan bijvoorbeeld over het afschaffen van de horecaexploitatievergunning en het afschaffen van de precariobelasting voor voorwerpen op of aan de weg kleiner dan 1 m2 en voor tijdelijke voorwerpen. Dat geldt ook voor het realiseren van een vermindering van 25% administratieve lastendruk in het lokale welstandsbeleid en toezicht.

Aan de gemeente wordt gevraagd om het landelijke Normenkader in te voeren. Het Normenkader is een meetinstrument. De gemeente Breda heeft al een meetinstrument, namelijk de Regeldrukbarometer. In het Normenkader zijn 10 normen gesteld en door een meting te doen wordt gekeken of de gemeente een voldoende haalt naar de kwaliteit van de dienstverlening. In regionaal verband zullen nog concrete plannen en afspraken worden gemaakt over participatie in het pilotproject Normenkader.

De inhoud van het convenant is niet onbekend bij de gemeente. Door het vorige convenant is de gemeente al gestart met dereguleringstrajecten om zo de dienstverlening aan ondernemers te verbeteren. Deze zijn inmiddels al afgerond en/of opgestart. Het nieuwe convenant bevat een aantal nieuwe onderwerpen en aan de gemeente wordt nogmaals gevraagd om kritisch te kijken naar alle producten en diensten en daar waar mogelijk een vermindering van de administratieve lasten te realiseren.

Breda, 15 april 2009