Persbericht
Datum 15 april 2009
Kenmerk 069
Eén Amsterdam: college van B&W kiest voor verbetering van het bestuurlijk stelsel
Aantal stadsdelen gehalveerd
Het college van B&W kiest definitief voor zeven sterke stadsdelen. Bovendien moet
de taakverdeling tussen de centrale stad en de stadsdelen duidelijker worden
afgebakend. Samen met deze schaalvergroting zal er geïnvesteerd worden in
buurtgericht werken en burgerparticipatie. Deze elementen verbeteren de kwaliteit
van de lokale overheid. De stad moet als één geheel handelen; goede prestaties
voor burgers, ondernemers en maatschappelijke organisaties staan hierbij voorop.
Bij het model van zeven stadsdelen wordt volgens het college het beste de
bestuurlijke en operationele kracht van de stad en de stadsdelen versterkt. Als de
gemeenteraad met het voorstel instemt, dan zullen de nieuwe stadsdeelorganisaties
per 1 mei 2010 van start gaan.
Het college heeft op het voorgenomen besluit van februari van dit jaar reacties ontvangen
van Amsterdammers, alle stadsdelen en diverse maatschappelijke organisaties. Het
college heeft de reacties betrokken in zijn afwegingen.
De taken en bevoegdheden van de centrale stad en de stadsdelen binnen de dossiers
Wmo, jeugdgezondheidszorg, inburgering en re-integratie zijn de afgelopen tijd
heroverwogen, waarbij duidelijke afspraken zijn gemaakt over taak- en
bevoegdheidsverdeling. Het succes van de ervaringen op deze drie terreinen is voor het
college en de stadsdelen aanleiding om nu voortvarend meer onderwerpen aan te pakken
waarover nog onduidelijkheid bestaat, en om deze aanpak duurzaam te maken.
Het college zal vier kwartiermakers aanstellen die de opdracht krijgen om de nieuwe
ambtelijke stadsdeelorganisaties in te richten. Het streven is daarbij gericht op meer
uniformiteit in de structuur en versterking van de samenwerkingscultuur van de nieuwe
stadsdeelorganisaties.
Personele consequenties
Het definitieve besluit dat door de gemeenteraad genomen wordt, zal gevolgen hebben
voor de medewerkers van de gemeente Amsterdam. In eerste instantie raakt de
samenvoeging van stadsdelen ongeveer 3.600 medewerkers. Maar voor verreweg de
meesten van hen blijven de werkzaamheden gelijk, alleen de naam van de werkgever
verandert. Door de reorganisatie zijn er sommige functies `dubbel'
(stadsdeelsecretarissen, management en griffie). Het gaat hier vooral om functies op het
niveau van het zogenaamde midden- en hoger kader. Inzet is om de medewerkers die
boventallig worden een passende functie aan te bieden. De periode van onzekerheid moet
voor hen zo kort mogelijk zijn. Door de afname van het aantal stadsdelen keren er minder
bestuurders terug. In de huidige situatie van veertien stadsdelen zijn 322 (deel)raadsleden
en 49 bestuurders actief. Bij zeven stadsdelen zal dit aantal verminderen naar 199
.
15 april 2009 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 069 Bestuursdienst
Pagina 2 van 2
(deel)raadsleden en (maximaal) 35 bestuurders. Dit is exclusief de bestuurders en de
gemeenteraad van de centrale stad.
Financiële consequenties
De Raad voor de Stadsdeelfinanciën heeft het college gerapporteerd over de mogelijke
financiële gevolgen. Volgens de Raad doen zich geen negatieve en geen positieve
schaaleffecten voor.
De Raad voor de Stadsdeelfinanciën stelt dat op basis van de uitgangspunten van tien jaar
geleden de frictiekosten 33 à 36 miljoen euro bedragen. Maar tegelijkertijd verwacht de
Raad dat de kosten hoger zullen uitvallen omdat de uitgangspunten niet vergelijkbaar zijn
met de situatie van tien jaar geleden, Het college is van mening dat de frictiekosten in lijn
moeten kunnen blijven met het vorige fusieproces en dat de kosten binnen het
Stadsdeelfonds opgevangen kunnen worden. Uitgangspunt voor het college is dat de
herindeling van het bestuurlijk stelsel budgetneutraal zal plaatsvinden.
Er is een voorfinanciering nodig van ongeveer 5 miljoen euro voor onder andere de
inrichting van de projectorganisatie die de verandering van het bestuurlijk stelsel moet
begeleiden. Uitgangspunt is dat de medewerkers van de projectorganisatie en het
arbeidsmarktplatform zo veel mogelijk uit de bestaande formatie komen om de kosten te
drukken. Het college organiseert extra toezicht op de financiële kosten van dit project.
Reacties van stadsdelen, burgers en maatschappelijke organisaties
Het college heeft op het voorlopige besluit van alle stadsdelen, van ruim 150 burgers en
van diverse maatschappelijke organisaties een reactie ontvangen. De reacties van
Amsterdammers zijn gemêleerd. Voorstanders pleiten voor grotere kwaliteit en efficiency
in het handelen van de gemeente, tegenstanders maken zich zorgen over de afstand
tussen overheid en burger. Uit de reacties van maatschappelijke organisaties blijkt brede
steun voor vermindering van het aantal stadsdelen, gezien de benodigde efficiency en
slagvaardigheid van de overheid. De stadsdelen bepleiten onder andere helderheid over
de taken en bevoegdheden van stadsdelen voordat besloten wordt over vermindering van
het aantal stadsdelen. Ook worden er vanuit een aantal stadsdelen alternatieven
aangedragen voor het aantal stadsdelen en de grenzen daartussen.
Pb-069