Consumentenbond
---
16 april 2009
Consumentenbescherming: nog veel werk aan de winkel
De Consumentenautoriteit (CA) heeft in 2008 een aantal successen
geboekt, bijvoorbeeld bij de aanpak van SMS-diensten, koop en garantie
en oneerlijke handelspraktijken. Toch pleit de Consumentenbond ervoor
dat de toezichthouder meer mogelijkheden krijgt om sneller en
effectiever op te treden bij praktijken die in strijd zijn met de wet.
De bond reageert hiermee op de publicatie van het Jaarverslag 2008 van
de CA op 16 april 2009.
Onderzoeken van de CA duren soms erg lang. Zorgvuldigheid moet
uiteraard voorop staan, maar het is ook belangrijk dat gedupeerde
consumenten niet langdurig in onzekerheid verkeren. Aan (vermeend)
onrechtmatige praktijken moet snel een eind worden gemaakt. De
personele capaciteit en de wettelijke bevoegdheden van de CA zouden
daarom moeten worden uitgebreid.
Collectief actierecht
Naast het stoppen van toekomstige onrechtmatige praktijken, moet het
voor groepen gedupeerde consumenten en representatieve
consumentenorganisaties mogelijk worden om collectief schadevergoeding
te kunnen eisen. Bijvoorbeeld als zij slachtoffer zijn van misleidende
reclame of een agressieve verkooptruc. In 2008 bedroeg het totaal aan
schade 579 miljoen euro door oneerlijke handelspraktijken, zo bleek
uit een onderzoek van de CA. De Consumentenbond kan op dit moment
wettelijk gezien geen schadevergoeding afdwingen namens een groep
consumenten. De bond pleit daarom al geruime tijd voor verbetering van
het collectieve actierecht in deze richting. Zo kunnen
publiekrechtelijke toezichthouders en privaatrechtelijke
consumentenorganisaties elkaar verder versterken.
---