Ingezonden persbericht
landelijk persbericht
Amsterdam, 16
april 2009
Reisorganisatie Kuoni gaat samen met
IFAW strijd aan tegen foute souvenirs!
Het IFAW, International Fund for Animal Welfare en de gerenommeerde
verre reizenspecialist Kuoni (inclusief direct sellers Shoestring en
Koning Aap) voeren samen campagne tegen de handel in wilde en bedreigde
diersoorten. Deze handel wordt mede in stand gehouden door de verkoop van
foute souvenirs aan toeristen. Dit zijn souvenirs die (deels) zijn
gemaakt van producten van bedreigde dieren.
Wat zijn foute souvenirs?
Populaire foute souvenirs die van verre reizen worden meegenomen zijn
bijvoorbeeld snijwerkjes en sieraden van olifantenivoor en producten die
van de schilden van zee- en landschildpadden zijn vervaardigd. Soms zijn
de souvenirs helemaal niet herkenbaar fout, zoals onderzetters en
lampenkappen van de stekels van stekelvarkens of sieraden van koraal en
schelpen. Maar ook huiden van grote katten, haaientanden, handtasjes van
reptielenleer en talloze andere producten. Deze souvenirs hebben vaak een
bloedige voorgeschiedenis.
Kijken, kijken, niet kopen
De aankoop van deze souvenirs vormt een grote bedreiging voor
beschermde diersoorten en heeft veel dierenleed tot gevolg. Elk jaar weer
neemt de douane duizenden van deze souvenirs in beslag van
vakantiegangers die zich vaak niet bewust zijn dat ze iets doen wat
verboden is. Immers, deze voorwerpen worden vaak open en bloot aangeboden
in vakantieoorden, op vliegvelden, in winkels en op markten.
Onbewuste reizigers
"Het is onvoorstelbaar hoe vaak je dit soort producten nog
tegenkomt" aldus Wout Tilders, marketing manager Kuoni Benelux.
"Vaak weten reizigers niet eens dat bijvoorbeeld een haarspeld die
ze kopen op het strand in Indonesië, is gemaakt van het schild van
bedreigde zeeschildpadden. Onbewust brengen ze door het kopen van deze
producten de lokale flora en fauna in gevaar en bevorderen ze de, vaak
illegale, handel in wilde dieren". Het Wereld Natuur Fonds heeft een
aantal jaar geleden actie gevoerd tegen foute souvenirs. Onderzoek wees
toen uit dat 23 procent van de Nederlanders niet weet wat een fout
souvenir is en er geen enkele kan noemen. 49 Procent noemt spontaan ivoor
als voorbeeld van een souvenir wat niet mag worden ingevoerd. De douane
treft bijvoorbeeld veel koraal en schelpen aan, terwijl slechts 11
procent van de Nederlanders weet dat koraal en grote schelpen niet mogen
worden ingevoerd.
Relevante samenwerking
Ondanks de eerdere campagne worden er nog steeds veel foute souvenirs
aangetroffen door de douane. Kuoni vindt daarom dat dit onderwerp op de
agenda moet blijven bij het informeren van haar reizigers. De
samenwerking met IWAF maakt onderdeel uit van een intensief corporate
responsibility programma dat Kuoni internationaal heeft opgezet. Wout
Tilders: "Als kwaliteits touroperator hebben wij de plicht mee te
werken aan duurzaam toerisme en door middel van deze campagne kunnen we
snel een kleine, maar belangrijke stap zetten".