Ingezonden persbericht


landelijk persbericht

Amsterdam, 16
april 2009

Reisorganisatie Kuoni gaat samen met
IFAW strijd aan tegen foute souvenirs!

Het IFAW, International Fund for Animal Welfare en de gerenommeerde verre reizenspecialist Kuoni (inclusief direct sellers Shoestring en Koning Aap) voeren samen campagne tegen de handel in wilde en bedreigde diersoorten. Deze handel wordt mede in stand gehouden door de verkoop van foute souvenirs aan toeristen. Dit zijn souvenirs die (deels) zijn gemaakt van producten van bedreigde dieren.

Wat zijn foute souvenirs?

Populaire foute souvenirs die van verre reizen worden meegenomen zijn bijvoorbeeld snijwerkjes en sieraden van olifantenivoor en producten die van de schilden van zee- en landschildpadden zijn vervaardigd. Soms zijn de souvenirs helemaal niet herkenbaar fout, zoals onderzetters en lampenkappen van de stekels van stekelvarkens of sieraden van koraal en schelpen. Maar ook huiden van grote katten, haaientanden, handtasjes van reptielenleer en talloze andere producten. Deze souvenirs hebben vaak een bloedige voorgeschiedenis.

Kijken, kijken, niet kopen

De aankoop van deze souvenirs vormt een grote bedreiging voor beschermde diersoorten en heeft veel dierenleed tot gevolg. Elk jaar weer neemt de douane duizenden van deze souvenirs in beslag van vakantiegangers die zich vaak niet bewust zijn dat ze iets doen wat verboden is. Immers, deze voorwerpen worden vaak open en bloot aangeboden in vakantieoorden, op vliegvelden, in winkels en op markten.

Onbewuste reizigers

"Het is onvoorstelbaar hoe vaak je dit soort producten nog tegenkomt" aldus Wout Tilders, marketing manager Kuoni Benelux. "Vaak weten reizigers niet eens dat bijvoorbeeld een haarspeld die ze kopen op het strand in Indonesië, is gemaakt van het schild van bedreigde zeeschildpadden. Onbewust brengen ze door het kopen van deze producten de lokale flora en fauna in gevaar en bevorderen ze de, vaak illegale, handel in wilde dieren". Het Wereld Natuur Fonds heeft een aantal jaar geleden actie gevoerd tegen foute souvenirs. Onderzoek wees toen uit dat 23 procent van de Nederlanders niet weet wat een fout souvenir is en er geen enkele kan noemen. 49 Procent noemt spontaan ivoor als voorbeeld van een souvenir wat niet mag worden ingevoerd. De douane treft bijvoorbeeld veel koraal en schelpen aan, terwijl slechts 11 procent van de Nederlanders weet dat koraal en grote schelpen niet mogen worden ingevoerd.

Relevante samenwerking

Ondanks de eerdere campagne worden er nog steeds veel foute souvenirs aangetroffen door de douane. Kuoni vindt daarom dat dit onderwerp op de agenda moet blijven bij het informeren van haar reizigers. De samenwerking met IWAF maakt onderdeel uit van een intensief corporate responsibility programma dat Kuoni internationaal heeft opgezet. Wout Tilders: "Als kwaliteits touroperator hebben wij de plicht mee te werken aan duurzaam toerisme en door middel van deze campagne kunnen we snel een kleine, maar belangrijke stap zetten".