1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VenW/DGLM-2009/1332
Uw kenmerk
Datum 16 april 2009 -
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden De Rouwe, Atsma (beiden CDA) en
Snijder-Hazelhoff (VVD) hebben gesteld over de loodsgeldtariefstructuur.
1. Bent u bekend met het artikel `Harlinger bedrijven hekelen loodsgeld'? 1)
Ja.
2. Hoe beoordeelt u deze tariefstijging in vergelijking met bijvoorbeeld de
tariefstijging in de Eemshaven?
Een deel van de tariefstijging is het gevolg van het besluit van het kabinet
(Kamerstukken II 2003/04, 24 036, nr. 302) om te komen tot een transparante
kosten georiënteerde tariefstructuur. De wet Markttoezicht Registerloodsen (Stb.
2007, 559) geeft uitvoering aan het besluit: over een periode tot 2015 wordt de
oude tariefstructuur vervangen. De kruisfinanciering binnen het loodswezen,
verbonden met de oude tariefstructuur, wordt gedurende deze periode verplicht
afgebouwd (Zie MvT Kamerstukken II 2006/07, 30913, nr. 3 en Stcrt. 2007,
241). De afbouw leidt tot tariefstijgingen in de havengebieden die van de
kruisfinanciering profiteren. De haven van Harlingen profiteert meer van de
kruisfinanciering dan de Eemshaven. Als gevolg hiervan zullen de loodstarieven in
de haven van Harlingen relatief meer stijgen dan in de Eemshaven.
De NMa oefent toezicht uit op de afbouw van de kruisfinanciering en stelt jaarlijks
de tarieven vast op basis van een met de regio besproken tariefsvoorstel van het
loodswezen. Voor het eerst in 2008 vindt dit overleg over de tarieven niet
landelijk maar regionaal plaats, juist om tegemoet te komen aan de regionale
eisen en wensen om te komen tot een optimale prijs-kwaliteit verhouding in de
tarieven. Naast de verplichte afbouw kan een deel van de tariefstijging zijn
oorsprong vinden in de uitkomst van dit regionaal overleg.
3. Deelt u de mening dat een essentiële voorziening als de beloodsing van
zeeschepen zich vanuit het oogpunt van veiligheid en nationale
concurrentiekracht niet leent voor een ongebreidelde marktwerking?
a
agina 1 van 2
---
Ik richt mij op een verbetering van de marktwerking. Ik wil dat bovenal
Datum
zorgvuldig doen. Maatregelen ter bevordering van de marktwerking, zullen niet
ten koste mogen gaan van de veiligheid van de scheepvaart. Daarom heb ik met Ons kenmerk
de invoering van de wet Markttoezicht Registerloodsen uiteindelijk juist niet VenW/DGLM-2009/1332
gekozen voor concurrentie in het loodsen, maar is een overgangstermijn tot 2019
geïntroduceerd. Tijdens deze overgangstermijn wordt onder toezicht van de NMa
de pre-pensioenproblematiek opgelost en wordt de kruisfinanciering afgebouwd.
Daarnaast ziet de NMa er op toe dat eventuele efficiencywinsten terugvloeien
naar de scheepvaart. Wat er na de overgangstermijn gaat gebeuren is op dit
moment nog niet aan te geven. Op verzoek van uw Kamer en de Eerste kamer
voer ik thans een tussentijdse evaluatie uit die eind 2009 aan uw Kamer zal
worden gezonden.
4. Bent u bereid de huidige tariefstructuur, waarbij het principe van landelijke
tarieven naar draagkracht vervangen is door een kostenconform regionaal
loodsgeldtarief, in samenwerking met onder meer de NMa aan te passen teneinde
te komen tot een systeem waarmee de concurrentiepositie van de kleinere
zeehavens niet onevenredig wordt geschaad? Zo nee, waarom niet?
De wet Markttoezicht Registerloodsen, waarin de invoering van de nieuwe
tariefstructuur wordt bepaald, geeft uitdrukking aan een breed gedeelde wens om
te komen tot een transparante, kostenconform opererende loodsdienst waarbij de
prijs in verhouding staat tot de geleverde prestatie. Aan de invoering ging een
jarenlang intensief onderhandeling- en overlegtraject vooraf waarbij alle partijen
(havens, gerelateerd bedrijfsleven, reders, loodsen) waren betrokken. Om nu, na
iets meer dan één jaar na invoering, wijzigingen te gaan doorvoeren, betekent
het openbreken van een zorgvuldig en na jarenlang bereikt resultaat. Dat is zeer
onwenselijk. Bovendien is bijzondere aandacht besteed aan de concurrentiepositie
van de kleinere zeehavens. Het unaniem in de Havenraad bereikte advies hierover
is overgenomen in de regelgeving. De nieuwe tariefstructuur wordt geleidelijk en
evenwichtig ingevoerd gedurende een periode tot 2015 onder toezicht van de
NMa.
1) Leeuwarder Courant, 21 februari 2009
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat