1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
VENW/DGMO-2009/3097
Uw kenmerk
Datum 16 april 2009 2009Z05612
Onderwerp Kamervragen Aptroot en Neppérus over de Rijnlandroute Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die de leden "Aptroot en Neppérus" hebben
gesteld over de "Rijnlandroute".
1. Bent u bekend met de artikelen waarin staat dat u een verkenning bent gestart
naar een alternatief tracé voor de Rijnlandroute, de zogenaamde "buitenom
variant"?
1. Ja, ik ben bekend met de genoemde artikelen.
2. Zo ja, hoe ziet deze variant er uit, is deze afgestemd met de provincie Zuid-
Holland en hoe verhoudt deze zich tot de lopende Milieu Effect Rapportage-
procedure?
2. Er is geen sprake van een zelfstandige verkenning naar een `buitenom variant'
van de Rijnlandroute. Er vindt een integrale verkenning plaats naar het geheel
aan projecten in de regio Holland Rijnland (Rijnlandroute, RijnGouweLijn,
Valkenburg, Greenport Duin- en Bollenstreek, Leiden BioScience en het
Hoofdwegennet), conform het verzoek van de Tweede Kamer tijdens het Nota
Overleg MIRT op 17 december 2007.
Binnen die verkenning wordt in de volle breedte gezocht naar oplossingsrichtingen
die haalbaar zijn in termen van kosten, effecten en draagvlak.
Deze verkenning wordt binnen het Randstad Urgent programma gezamenlijk
uitgevoerd door de regio Holland Rijnland, de provincie Zuid-Holland en de
ministeries van VROM en VenW. De gedeputeerde van de provincie is mijn
duopartner als opdrachtgever voor dit project. Daarnaast zitten zij in de
stuurgroep en zijn ambtenaren van de provincie in de projectgroep gedetacheerd.
De provincie heeft ervoor gekozen alvast te starten met een MER-procedure voor
de Rijnlandroute en is zich ervan bewust dat de uitkomsten van de verkenning
ertoe kunnen leiden dat de MER-procedure aangepast moet worden.
3. Vindt u dat deze "buitenom variant" de rijksbufferzone aantast?
3. Ik ga op dit moment niet vooruitlopen op een beoordeling van varianten,
omdat ik de resultaten van de verkenning nog niet ken.
a
Pagina 1 van 2
Alle mogelijke oplossingen zullen zorgvuldig beoordeeld worden op de aspecten
Datum
draagvlak, kosten en effecten. De rijksbufferzone en de Ecologische
Hoofdstructuur zijn belangrijk, vooral ook in de randstad. In het Ons kenmerk
beoordelingskader is daarom onder de noemer `effecten' onder andere het VENW/DGMO-2009/3097
criterium aantasting rijksbufferzone en Ecologische Hoofdstructuur opgenomen.
De verkenning levert de benodigde informatie voor een integrale beoordeling
langs het beoordelingskader.
4. Is het niet van het grootste belang deze groene buffer, die door de
woningbouwlocatie Vliegveld Valkenburg al te fors in omvang afneemt, te
vrijwaren van een nieuwe weg terwijl de vlakbij gelegen Tjalmaweg kan worden
aangepast ten behoeve van de gewenste grotere verkeerscapaciteit?
4. Naast het door u genoemde en te wegen belang zal een afweging moeten
worden gemaakt met andere belangen, de verkeerskundige effecten en de kosten
van mogelijke oplossingen. De resultaten van de verkenning moeten deze
afweging mogelijk maken. Daarop wil ik niet vooruitlopen.
5. Overweegt u met meer alternatieve tracés te komen voor de RijnlandRoute?
5. De verkenning is in volle gang. In deze creatieve fase wil ik vooralsnog geen
alternatieven uitsluiten.
Mede namens mijn collega van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer,
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat