Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Winstpunten bereikt, maar ongerustheid over klantvriendelijkheid
blijft
ROVER hervat overleg OV-chipkaart na toezeggingen
Vervoerbedrijven en overheden hebben toegezegd om op een aantal punten
een klantvriendelijker uitwerking van de OV-chipkaart na te streven of
te zullen onderzoeken. Bij deze onderzoeken zullen ROVER en een aantal
andere consumentenorganisaties betrokken zijn, althans wanneer onze
wensen m.b.t. reikwijdte en planning van enkele belangrijke studies
worden ingewilligd. Hiermee kiest ROVER voor terugkeer in het
chipkaartoverleg op landelijk en regionaal niveau. "We hebben op een
aantal punten winst geboekt," zegt ROVER-voorzitter Michael van der
Vlis. "Ook waar het gaat om de effectiviteit van het overleg. En we
denken dat we er niet méér uit kunnen halen door nog langer uit het
overleg weg te blijven."
Op een aantal punten verschilt ROVER met de vervoerbedrijven en
overheden van mening. Van der Vlis: "Onze ongerustheid ligt vooral
daar waar het aankomt op onderlinge samenwerking tussen de
verschillende vervoerbedrijven en overheden, in het belang van een
klantvriendelijke OV-chipkaart."
ROVER trok zich in september 2008 (samen met vijf andere
consumentenorganisaties) terug uit het landelijk en regionaal overleg
over de OV-chipkaart. Wij hadden niet veel vertrouwen meer in een
klantvriendelijke uitwerking van de OV-chipkaart, en het overleg
haalde weinig uit. Op verzoek van staatssecretaris Huizinga hebben de
consumentenorganisaties de afgelopen maanden diverse malen gesproken
met vervoerbedrijven en overheden. Daarbij hebben zowel de
consumentenorganisaties als de vervoerders en overheden duidelijk
gemaakt wat zij als `eindbeeld' voor de OV-chipkaart zien. Deze
beelden komen gedeeltelijk overeen, maar er zijn ook belangrijke
verschillen en open einden.
Winstpunten en knelpunten
Behalve meer duidelijkheid heeft deze exercitie ook enkele winstpunten
opgeleverd. In het eindbeeld van de vervoerbedrijven en overheden
wordt op sommige punten meer rekening gehouden met reizigersbelangen.
Bijvoorbeeld verbetering van informatiefuncties en het wachten met het
dichtdoen van poortjes op stations tot er klantvriendelijke
oplossingen zijn voor de verschillende soorten reizigers en
stationsbezoekers. Ook bestaat er vooruitzicht op bepaalde
gemaksverbeteringen bij het reizen en het kiezen van het
aantrekkelijkste tarief.
Daarnaast zijn er diverse verbeterpunten waarvan alle partijen de
wenselijkheid inzien, maar waarvan eerst de mogelijkheden tot
uitvoering moeten worden onderzocht. De vervoerbedrijven en overheden
starten hiertoe een aantal studieprojecten. Onderwerpen zijn onder
meer de klantenservice, de uniformiteit van de apparatuur en de
toegankelijkheid van het gehele chipkaartsysteem voor mensen met een
beperking. ROVER en een aantal andere consumentenorganisaties hebben
gezegd dat zij bij deze studies betrokken willen zijn. Maar dan moeten
de doelen en planningen van sommige onderzoeken wel scherper worden
gesteld, teneinde te voorkomen dat reizigers dat reizigers straks
tegen knelpunten aanlopen. Eén zo'n vraagstuk, dat steeds urgenter
wordt, is het inchecken, overstappen en uitchecken op stations waar
meerdere vervoerders de toegang tot de perrons delen.
Geen garantie
De studieprojecten geven geen garantie dat er daadwerkelijk
klantvriendelijker oplossingen uit de bus komen. Toch ziet ROVER meer
perspectief in actieve betrokkenheid dan in afzijdigheid, althans
wanneer onze overlegpartners, zoals de afgelopen maanden het geval
was, genoeg mandaat van hun organisatie hebben. Voorzover wij op
belangrijke knelpunten via het overleg geen oplossing kunnen bereiken,
zullen wij de Tweede Kamer vragen in actie te komen.
Voor een overzicht van de belangrijkste verbeteringen, nader te
onderzoeken verbeteringen en verschillen met betrekking tot het
eindbeeld OV-chipkaart klikt u pijl hier.
Pagina geplaatst: 16 april 2009