Ingezonden persbericht


MVO-prestaties overtuigen medewerkers niet: 50% van de organisaties stelt teleur, aldus onderzoek van Krauthammer*.

'Ondernemingen moeten ervan uitgaan dat economie en ecologie één en hetzelfde zijn.' Aldus medewerkers in een onderzoek van Krauthammer. En toch lijkt slechts 26% van de organisaties het hiermee eens te zijn, volgens de ondervraagden. Over het algemeen doet 50% van de organisaties het goed of gedraagt zich zelfs voorbeeldig wat betreft Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) op het gebied van Planet, Profit en People, beweren medewerkers. De andere helft houdt er een reactief of inactief MVO-beleid op na. Of ze vertellen hun eigen mensen niet waar ze mee bezig zijn.

Het onderzoek werd op initiatief van Krauthammer in samenwerking met experts van de Universiteit van Amsterdam en de Erasmus Universiteit Rotterdam uitgevoerd, en kijkt vooral naar de mening van de medewerkers over het MVO-beleid in hun organisatie; wat verwachten ze en in welke mate wordt er aan die verwachtingen voldaan?

'Dit onderzoek is een oproep aan diegenen die beschikken over de macht, de vaardigheden en de middelen om zich proactief, of ten minste bewust actief, op te stellen richting MVO. En gezien het turbulente economische en ecologische klimaat is het gewoon onbegrijpelijk dat organisaties 'laag hangende vruchten', zoals efficiënt gebruik van middelen, niet plukken!', vertelt Ronald Meijers, Co-Chairman van de Executive Board van Krauthammer. 'Ik zie een algehele vraag naar betrouwbaarheid en consistentie op het MVO-vlak. Een simpele boodschap aan organisaties: doe wat je zegt en zeg wat je doet!' besluit hij.

'Uit het onderzoek blijkt dat er een kloof is tussen wat medewerkers zoeken en wat ze ervaren. En in tegenstelling tot passief vanaf de zijlijn toe te kijken, spelen medewerkers nu al een actieve rol in Persoonlijke Sociale Verantwoordelijkheid (PSR). Het onderzoek toont ook aan dat deze mensen zich kritischer opstellen tegenover de prestaties van hun werkgevers', aldus Steffi Gande, van het Krauthammer Research Department.

De studie onderzocht 16 specifieke MVO-gebieden. Medewerkers vinden dat hun organisatie ondermaats presteert op een ander belangrijk gebied: ervan uitgaan dat het concurrentievoordeel op lange termijn afhangt van het efficiënte gebruik van de middelen (59% vindt dat organisaties deze uitgangspositie moeten innemen, terwijl slechts 24% dat doet).

'MVO is vooral nodig in een economische crisis', voegt Professor Rob van Tulder van de Erasmus Universiteit Rotterdam er aan toe. 'De wereldwijde economische crisis plaatst MVO op een haast perverse manier in de schijnwerper. Enerzijds erkent iedereen dat de economische crisis duidelijk te wijten is aan een gebrek aan MVO. Anderzijds wordt fel betwist of opgedreven MVO-inspanningen wel een oplossing voor de crisis zijn. Uiteindelijk vraagt de systemische aard van de crisis om aanpakken op langere termijn waarbij alle relevante actoren betrokken moeten zijn', concludeert hij.


* Onderzoek uitgevoerd door Krauthammer, in samenwerking met de Rotterdam School of Management, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam.

** MVO = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: ondernemingen met economisch duurzame activiteiten die de gezondheid van People (mensen), Planet (milieu) en Profit (winst) willen beschermen. Sociale verantwoordelijkheid wordt maatschappelijke verantwoordelijkheid wanneer mensen samen met industriële instanties, 'non-profit organisaties en de regering MVO willen promoten buiten hun organisatie of sector.

U kunt het volledige onderzoek hier downloaden http://www.krauthammer.com/Docs/Content/File/VRB20/Maatschappelijk-Verantwoord-Ondernemen.pdf