Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 20018 Postbus 16375
2500 BJ Den Haag
2500 EA Den Haag www.minocw.nl
Onze referentie
COM/BC/118331
Uw brieven van
8 april 2009
Uw referenties
2009Z06667 en
2009Z06669
Datum 15 april 2009
Betreft Antwoord op de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) inzake
medewerking van de minister van Media aan een advertentie voor de
Volkskrant en het antwoord op de aanvullende vragen van het lid Van
der Ham (D66) over de promotie van een dagblad door de minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP)
inzake medewerking van de minister van Media aan een advertentie voor de
Volkskrant en mede namens de minister-president, minister van Algemene Zaken,
het antwoord op de vragen van het lid Van der Ham (D66) over de promotie van
een dagblad door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
De vragen werden beiden op 8 april 2009 aan mij toegezonden bij
bovenaangehaalde brieven met de respectievelijke kenmerken 2009Z06667 en
2009Z06669.
Dr. Ronald H. A. Plasterk
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
a
na 1 van 4
Pagi
Antwoord op de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over medewerking van de minister van Media
aan een advertentie voor de Volkskrant (ingezonden 8 april 2009,
nr. 2009Z06667)
1
Waarom heeft u meegewerkt aan een reclamecampagne voor de Volkskrant? 1)
In de marge van een werkbezoek aan een aantal kranten, waaronder de
Volkskrant, verzocht de fotoredactie van die krant mij of ik middels een foto wilde
meewerken aan de aankondiging van een nieuw onderwijskatern. Ik heb daaraan
meegewerkt omdat het hier een vernieuwing betrof in de krantensector, en ik
vernieuwingen in deze sector, die onder druk staat, in zijn algemeenheid actief wil
ondersteunen. Wel moet ik terugkijkend constateren dat tot mijn verrassing de
afmeting en context van de afgedrukte foto (ik was in de veronderstelling dat
mijn foto eenmalig op een redactiepagina gebruikt zou worden) zodanig waren
dat de medewerking gezien zou kunnen worden als reclame voor een specifiek
commercieel product; om die reden had ik achteraf beter niet mee kunnen
werken, en ik zal dat in die vorm ook niet opnieuw doen.
2
Hoe verenigt u uw taak als minister van media met een rol in een advertentie
voor één specifiek dagblad? Deelt u de mening dat u hiermee de schijn van
belangenverstrengeling over u afroept?
Het is nadrukkelijk mijn intentie geen onderscheid te maken bij het ondersteunen
van innovatie in de mediasector. Ik heb bijvoorbeeld bij diverse gelegenheden ook
NRC Next en de gratis dagbladen onder de aandacht gebracht als succesvolle
innovaties.
3
Deelt u de mening dat uw medewerking aan deze advertentie een inbreuk vormt
op de scheiding der machten, c.q. die tussen de journalistiek enerzijds en de
uitvoerende en wetgevende macht anderzijds?
Nee, de scheiding der machten komt hierdoor mijns inziens niet in gevaar.
Overigens had ik, zie ook antwoord op vraag 1, niet de intentie mee te werken
aan een advertentie.
4
Deelt u de mening van Volkskrant -hoofdredacteur Pieter Broertjes dat u heeft
meegewerkt aan de campagne omdat de Volkskrant uw oude krant is waar u
"alles aan te danken heeft"? 2)
Nee, die deel ik beslist niet. Ik zou onder de omstandigheden geschetst in het
antwoord op vraag 1 voor elke andere krant hetzelfde gedaan hebben. Ik ga er
overigens van uit dat de uitspraak van de heer Broertjes ironisch was.
Pagina 2 van 4
5
Bent u bereid verdere uitingen in deze campagne rondom uw persoon per direct
stop te zetten en publiekelijk afstand te nemen van de advertentie?
Ik heb de Volkskrant gevraagd mijn foto niet opnieuw in deze campagne te
gebruiken, hetgeen inmiddels is toegezegd. Ik blijf overigens innovaties in de
krantensector in woord en daad steunen.
1) de Volkskrant, 7 april 2009
2) 2) Trouw, 7 april 2009
Pagina 3 van 4
Antwoord op de vraag van het lid Van der Ham (D66) aan de minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de minister-president, minister van
Algemene Zaken, over de promotie van een dagblad door de minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ingezonden 8 april 2009, nr. 2009Z06669)
Toelichting:
Dit antwoord dient ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van het lid Jasper
van Dijk (SP) (ingezonden op 8 april 2009, nr. 2009Z06667)
1
Wat is het beleid ten aanzien van promotieactiviteiten van bewindspersonen voor
commerciële partijen? Hoe verhoudt de medewerking van de minister van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan een reclamecampagne voor de Volkskrant
zich tot het huidige beleid? 1)
Bewindspersonen werken niet mee aan promotieactiviteiten voor commerciële
producten. Zie verder antwoord op vraag 1 van de vragen van het lid Jasper van
Dijk.
1) de Volkskrant, 7 april 2009
Pagina 4 van 4