Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


1

> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Rijnstraat 50 Den Haag Postbus 20018 Postbus 16375 2500 BJ Den Haag 2500 EA Den Haag www.minocw.nl

Onze referentie COM/BC/118331

Uw brieven van 8 april 2009

Uw referenties 2009Z06667 en 2009Z06669 Datum 15 april 2009
Betreft Antwoord op de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) inzake medewerking van de minister van Media aan een advertentie voor de Volkskrant en het antwoord op de aanvullende vragen van het lid Van der Ham (D66) over de promotie van een dagblad door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Hierbij zend ik u het antwoord op de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) inzake medewerking van de minister van Media aan een advertentie voor de Volkskrant en mede namens de minister-president, minister van Algemene Zaken, het antwoord op de vragen van het lid Van der Ham (D66) over de promotie van een dagblad door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De vragen werden beiden op 8 april 2009 aan mij toegezonden bij bovenaangehaalde brieven met de respectievelijke kenmerken 2009Z06667 en 2009Z06669.

Dr. Ronald H. A. Plasterk
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

a
na 1 van 4 Pagi





Antwoord op de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over medewerking van de minister van Media aan een advertentie voor de Volkskrant (ingezonden 8 april 2009, nr. 2009Z06667)


1
Waarom heeft u meegewerkt aan een reclamecampagne voor de Volkskrant? 1)

In de marge van een werkbezoek aan een aantal kranten, waaronder de Volkskrant, verzocht de fotoredactie van die krant mij of ik middels een foto wilde meewerken aan de aankondiging van een nieuw onderwijskatern. Ik heb daaraan meegewerkt omdat het hier een vernieuwing betrof in de krantensector, en ik vernieuwingen in deze sector, die onder druk staat, in zijn algemeenheid actief wil ondersteunen. Wel moet ik terugkijkend constateren dat tot mijn verrassing de afmeting en context van de afgedrukte foto (ik was in de veronderstelling dat mijn foto eenmalig op een redactiepagina gebruikt zou worden) zodanig waren dat de medewerking gezien zou kunnen worden als reclame voor een specifiek commercieel product; om die reden had ik achteraf beter niet mee kunnen werken, en ik zal dat in die vorm ook niet opnieuw doen.


2
Hoe verenigt u uw taak als minister van media met een rol in een advertentie voor één specifiek dagblad? Deelt u de mening dat u hiermee de schijn van belangenverstrengeling over u afroept?

Het is nadrukkelijk mijn intentie geen onderscheid te maken bij het ondersteunen van innovatie in de mediasector. Ik heb bijvoorbeeld bij diverse gelegenheden ook NRC Next en de gratis dagbladen onder de aandacht gebracht als succesvolle innovaties.


3
Deelt u de mening dat uw medewerking aan deze advertentie een inbreuk vormt op de scheiding der machten, c.q. die tussen de journalistiek enerzijds en de uitvoerende en wetgevende macht anderzijds?

Nee, de scheiding der machten komt hierdoor mijns inziens niet in gevaar. Overigens had ik, zie ook antwoord op vraag 1, niet de intentie mee te werken aan een advertentie.


4
Deelt u de mening van Volkskrant -hoofdredacteur Pieter Broertjes dat u heeft meegewerkt aan de campagne omdat de Volkskrant uw oude krant is waar u "alles aan te danken heeft"? 2)

Nee, die deel ik beslist niet. Ik zou onder de omstandigheden geschetst in het antwoord op vraag 1 voor elke andere krant hetzelfde gedaan hebben. Ik ga er overigens van uit dat de uitspraak van de heer Broertjes ironisch was.

Pagina 2 van 4






5
Bent u bereid verdere uitingen in deze campagne rondom uw persoon per direct stop te zetten en publiekelijk afstand te nemen van de advertentie?

Ik heb de Volkskrant gevraagd mijn foto niet opnieuw in deze campagne te gebruiken, hetgeen inmiddels is toegezegd. Ik blijf overigens innovaties in de krantensector in woord en daad steunen.


1) de Volkskrant, 7 april 2009

2) 2) Trouw, 7 april 2009

Pagina 3 van 4





Antwoord op de vraag van het lid Van der Ham (D66) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de minister-president, minister van Algemene Zaken, over de promotie van een dagblad door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (ingezonden 8 april 2009, nr. 2009Z06669)

Toelichting:
Dit antwoord dient ter aanvulling op eerdere vragen ter zake van het lid Jasper van Dijk (SP) (ingezonden op 8 april 2009, nr. 2009Z06667)


1
Wat is het beleid ten aanzien van promotieactiviteiten van bewindspersonen voor commerciële partijen? Hoe verhoudt de medewerking van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan een reclamecampagne voor de Volkskrant zich tot het huidige beleid? 1)

Bewindspersonen werken niet mee aan promotieactiviteiten voor commerciële producten. Zie verder antwoord op vraag 1 van de vragen van het lid Jasper van Dijk.


1) de Volkskrant, 7 april 2009

Pagina 4 van 4