Groen!

Groen! in het verzet tegen megalomane betonprojecten

door Bart Staes (Europese fractie), Filip Watteeuw (Niet van toepassing) op 14 april 2009 in "Economie, fiscaliteit en werkgelegenheid", "Mobiliteit en verkeersveiligheid", "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"

Vlaanderen en Brussel wordt niet geplaagd door één enkele kwelduivel, de Lange Wapper in Antwerpen. Het gaat om minstens twintig mega infrastructuurpojecten. En dan hebben we het nog niet over de andere betonprojecten zoals mega voetbalstadions, bedrijventerreinen, shopping centra, verbrandingsovens. Want dan komen we aan nog veel meer betonprojecten. We hebben het ook niet over nieuwe ringwegen die o.i. wel verantwoord zijn omwille van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid.

Filip Watteeuw, Lijsttrekker voor Oost-Vlaanderen die voor Groen! meehielp met het opbouwen van dit dossier: "De twintig mega-infrastructuurprojecten die Groen! in kaart bracht, gaan alle ten koste van de leefbaarheid van wijken. Ze verwoesten de natuur en open ruimte in Vlaanderen en Brussel. Het gaat om projecten die zorgen voor meer fijn stof en CO2. Het gaat ook om projecten die mega veel geld kosten, geld dat veel beter zou geïnvesteerd worden in duurzame alternatieven. Niet alleen in het Antwerpse maar ook elders in Vlaanderen en Brussel worden deze megaprojecten van bovenuit doorgeduwd, inspraak en objectieve studies worden genegeerd, bewoners worden voor voldongen feiten gezet. De logica die gevolgd wordt is steeds dezelfde. Alle Vlaamse regeringspartijen zijn mee verantwoordelijk."

Vlaamse regering leidt ook buiten Antwerpen aan Wapper-syndroom

Het Lange Wapper-viaduct dat de BAM wil trekken dwars door de stad, springt het meest in het oog. Hier blijkt het best dat de Vlaamse regering niet om kan met democratisch protest. Men houdt hoogstens de schijn op. Ondanks een vernietigende studie wordt toch door alle Vlaamse regeringspartijen een bouwvergunning toegestaan. Open VLD en CD&V zeggen nu zelfs al op voorhand dat ze met het resultaat van een volksraadpleging geen rekening zullen houden.
Maar de uitbreiding van de luchthaven van Zaventem, de verbreding en sluiting van de Brusselse ring zijn minstens even belangrijk. Ook hier dragen alle Vlaamse regeringspartijen een loodzware verantwoordelijkheid.

De afbraak van het dorpje Doel is het meest pijnlijke voorbeeld van het dogmatisch betonbeleid van de Vlaamse regering. Huizen worden afgeslaan, betogers monddood gemaakt met dwangsommen, terwijl de economische zin van een nieuw Saeftinghedok zelfs niet bewezen is. In andere dossiers haalt het protest gelukkig wel de overhand : zo is de kans dat het Schipdonkkanaal er nog ooit komt, minimaal geworden.

In verschillende provincies worden nieuwe noord-zuid-verbindingen voor het wegverkeer gerealiseerd: in Limburg, in de Kempen, in Oost-Vlaanderen. Terwijl Vlaanderen en Brussel nu al kreunen onder een teveel aan vrachtwagens. Maar de Vlaamse regering doet voort en wil nu zelfs supertrucks laten rijden.

De prijs voor de meest absurde projecten gaat naar het plan voor een nieuwe mega-shoppingcenter annex mega rotonde en ontsluitingsweg in Boom aan de A12 nota bene, en de zuidelijke ontsluiting van Sint Truiden annex ontwikkeling van een regionale luchthaven te Brustem...

Foute boel : beton-investeringen renderen niet

De regering Peeters heeft zwaar ingezet op investeringen in deze logistieke projecten. Als we kijken naar al het geld dat er naar toe stroomt, is dit de essentie van haar economisch herstelplan. Een historische vergissing, volgens de Groenen. Bart Staes, Europees lijsttrekker en parlementslid, stoort zich aan de kortzichtigheid van dergelijk beleid: "Omdat dit soort van investeringen twee keer faalt. Nog los van de schade die ze aanrichten aan mens en milieu. Ze falen omdat ze de doorstroming van het verkeer niet zullen verbeteren. Er bestaat zoiets als de ijzeren wet van de congestie: nieuwe wegen trekken meer verkeer aan en slibben onmiddellijk weer dicht. Op die manier stort je miljarden in een bodemloze put. Grote infrastructuurprojecten falen ook als het gaat om het scheppen van economische meerwaarde. De ruimte die nodig is om containers te stapelen, kan veel beter gebruikt worden voor echt productieve activiteiten. Dat zeggen verschillende eminente economen samen met ons."

Een groen investeringsbeleid

Ook Groen! vindt dat er geïnvesteerd moet worden in Vlaanderen en Brussel om onze economie terug op gang te trekken en nieuwe jobs te creëren. Maar we vragen dan wel dat de regering de juiste keuzes maakt. Dat betekent dat men de economische en financiële crisis aanpakt tegelijk met de milieu- en klimaatcrisis. Dat betekent dat men kiest voor investeringen die duurzame, groene jobs opleveren, niet enkel op korte termijn, maar ook op lange termijn.

Groen! wil de miljarden die nu gaan naar beton anders en beter besteden. Voor nieuwe investeringen kijken we nu vooral naar de sectoren energie en bouwen. Hier moet op enkel jaren tijd een fantastische omslag gemaakt worden naar energie- en milieu-efficiëntie, naar groene energiebronnen, naar een nieuw slim stroomnet. Ook de industrie staat voor een ontzaglijke opgave: een ecologische reconversie niet enkel van productieprocedees en producten zelf, maar ook van energievoorziening en materialenstromen. Loskomen van olie, CO2-neutraal produceren, materiaal-kringlopen sluiten, terug meer kiezen voor lokale productie, het zijn stuk voor stuk grote uitdagingen die zullen beslissen over het succes of falen van grote en kleine bedrijven in ons land. Ten slotte willen we investeren in een ecologische landbouw en in natuurherstel. Bart Staes: "Dit is de kern van wat we omschrijven als de Groene New Deal voor Vlaanderen. Groen! wil de komende tien jaar jaarlijks één miljard EUR investeren in een groene economie en zo 100.000 groene jobs creëren in Vlaanderen en nog veel meer jobs een groene invulling geven en zo behouden."

Duurzame Logistiek

In het kader van onze Groene New deal kiezen we voor investeringen in duurzame logistiek. Als Vlaanderen en Brussel sociaal én economisch leefbaar wil blijven, is de politieke moed nodig om verkeers-stromen te beperken. Bijv. door de invoering van een slimme kilometerheffing. Hét alternatief voor het verplaatsen van goederen is voor ons het stimuleren van milieuvriendelijker vervoerswijzen. Bedrijven worden best ontsloten via spoor of water of via pijplijnen. De verschillende vervoerswijzen worden optimaal op mekaar afgestemd (multimodaliteit). Dit heet duurzame logistiek. Op vlak van personenverkeer kiezen we voor een echte trendbreuk op basis van het STOP-principe (voorrang voor stappers, trappers en openbaar vervoer). We willen investeren in aangename autoluwe centra, in vrij liggende fietshoofdwegen en in lightrailverbindingen. We zijn de vele beloftes beu. Vlaanderen moet haar achterstand eindelijk inhalen.

Deze en volgende week zullen de provinciale Groen! groepen, acties voeren om omwonenden bewust te maken van de megalomane infrastructuurwerken die de Vlaamse overheid uitvoert.

AGENDA:

BRUSSEL:

Lijsttrekker Bruno De Lille en Groen! Brussel voert donderdag 16/4 om 11u actie tegen het logistiekcentrum BILC dat aan de Havenlaan is gepland en dat enkel per vrachtwagen bereikbaar zal zijn.

LIMBURG:

Donderdag 16 april, ook om 11u00, organiseert Groen!-Limburg een persconferentie in Lillo, een van de gehuchten die door de geplande omleidingsweg doormidden gesneden wordt. Plaats van afspraak : t Middelpunt, Koolmijnlaan 442, 3550 Heusden-Zolder.

Johan Danen, lijsttrekker en voorzitter van Groen! Limburg zal samen met Inan Asliyuce, Limburgse kandidaat voor Europa en Ivo Thys, secretaris en kandidaat voor de Vlaamse verkiezingen, ingaan op de alternatieven voor de geplande omleidingsweg. Nadien wordt een deel van het traject afgewandeld. (zie megalomaan project nummer 8 - de noord-zuid-verbinding in Limburg

ANTWERPEN:

Donderdag 16 april om 15u voeren Bart Staes, Europees lijsttrekkers en Kristof Calvo, eerste opvolger Antwerpen en Groen! leden actie op de Klamp in Boom,Papensteenstraat (naast Colruyt en Antwerpsesteenweg/A12).

OOST-VLAANDEREN:

Vrijdag 17/4 vanaf 07.00 voeren Filip Watteeuw, lijsttrekker Oost-Vlaanderen en Groen! leden actie aan het station van Gent Sint-Pieters.

VLAAMS-BRABANT:

Hermes Sanctorum, Lijsttrekker Vlaams-Brabant, Groen! Vlaams-Brabant zal op woensdag 22 april actie voeren tegen de verbreding van de Ring rond Brussel énde sluiting van de Ring door het Zoniënwoud.Ze zullen dit doen in Groenendaal (Hoeilaart).

WEST-VLAANDEREN:

Groen! West-Vlaanderen plant haar actie volgende week. Een uitnodiging hiervoor volgt nog.

De verschillende Groen! groepen zullen zelf nog uitnodigingen versturen voor deze acties met de juiste locatie, de deelnemers en het tijdstip.

Klik hier voor de oplijsten van de 20 megalomane structuurprojecten met telkens een omschrijving, de impact op de leefomgeving, waar mogelijk de kostprijs en altijd het alternatief.

Klik hier voor de Groene New Deal voor Vlaanderen

Klik hier voor de Groene New Deal voor Europa

Contact: Filip Watteeuw -
Deel Deel
Bart Staes
Filip Watteeuw