Groen!
Groen! in het verzet tegen megalomane betonprojecten
door Bart Staes (Europese fractie), Filip Watteeuw (Niet van toepassing) op
14 april 2009 in "Economie, fiscaliteit en werkgelegenheid", "Mobiliteit en
verkeersveiligheid", "Ruimtelijke ordening en stedelijkheid"
Vlaanderen en Brussel wordt niet geplaagd door één enkele kwelduivel,
de Lange Wapper in Antwerpen. Het gaat om minstens twintig mega
infrastructuurpojecten. En dan hebben we het nog niet over de andere
betonprojecten zoals mega voetbalstadions, bedrijventerreinen,
shopping centra, verbrandingsovens. Want dan komen we aan nog veel
meer betonprojecten. We hebben het ook niet over nieuwe ringwegen die
o.i. wel verantwoord zijn omwille van de verkeersveiligheid en de
leefbaarheid.
Filip Watteeuw, Lijsttrekker voor Oost-Vlaanderen die voor Groen!
meehielp met het opbouwen van dit dossier: "De twintig
mega-infrastructuurprojecten die Groen! in kaart bracht, gaan alle ten
koste van de leefbaarheid van wijken. Ze verwoesten de natuur en open
ruimte in Vlaanderen en Brussel. Het gaat om projecten die zorgen voor
meer fijn stof en CO2. Het gaat ook om projecten die mega veel geld
kosten, geld dat veel beter zou geïnvesteerd worden in duurzame
alternatieven. Niet alleen in het Antwerpse maar ook elders in
Vlaanderen en Brussel worden deze megaprojecten van bovenuit
doorgeduwd, inspraak en objectieve studies worden genegeerd, bewoners
worden voor voldongen feiten gezet. De logica die gevolgd wordt is
steeds dezelfde. Alle Vlaamse regeringspartijen zijn mee
verantwoordelijk."
Vlaamse regering leidt ook buiten Antwerpen aan Wapper-syndroom
Het Lange Wapper-viaduct dat de BAM wil trekken dwars door de stad,
springt het meest in het oog. Hier blijkt het best dat de Vlaamse
regering niet om kan met democratisch protest. Men houdt hoogstens de
schijn op. Ondanks een vernietigende studie wordt toch door alle
Vlaamse regeringspartijen een bouwvergunning toegestaan. Open VLD en
CD&V zeggen nu zelfs al op voorhand dat ze met het resultaat van een
volksraadpleging geen rekening zullen houden.
Maar de uitbreiding van de luchthaven van Zaventem, de verbreding en
sluiting van de Brusselse ring zijn minstens even belangrijk. Ook hier
dragen alle Vlaamse regeringspartijen een loodzware
verantwoordelijkheid.
De afbraak van het dorpje Doel is het meest pijnlijke voorbeeld van
het dogmatisch betonbeleid van de Vlaamse regering. Huizen worden
afgeslaan, betogers monddood gemaakt met dwangsommen, terwijl de
economische zin van een nieuw Saeftinghedok zelfs niet bewezen is. In
andere dossiers haalt het protest gelukkig wel de overhand : zo is de
kans dat het Schipdonkkanaal er nog ooit komt, minimaal geworden.
In verschillende provincies worden nieuwe noord-zuid-verbindingen voor
het wegverkeer gerealiseerd: in Limburg, in de Kempen, in
Oost-Vlaanderen. Terwijl Vlaanderen en Brussel nu al kreunen onder een
teveel aan vrachtwagens. Maar de Vlaamse regering doet voort en wil nu
zelfs supertrucks laten rijden.
De prijs voor de meest absurde projecten gaat naar het plan voor een
nieuwe mega-shoppingcenter annex mega rotonde en ontsluitingsweg in
Boom aan de A12 nota bene, en de zuidelijke ontsluiting van Sint
Truiden annex ontwikkeling van een regionale luchthaven te Brustem...
Foute boel : beton-investeringen renderen niet
De regering Peeters heeft zwaar ingezet op investeringen in deze
logistieke projecten. Als we kijken naar al het geld dat er naar toe
stroomt, is dit de essentie van haar economisch herstelplan. Een
historische vergissing, volgens de Groenen. Bart Staes, Europees
lijsttrekker en parlementslid, stoort zich aan de kortzichtigheid van
dergelijk beleid: "Omdat dit soort van investeringen twee keer faalt.
Nog los van de schade die ze aanrichten aan mens en milieu. Ze falen
omdat ze de doorstroming van het verkeer niet zullen verbeteren. Er
bestaat zoiets als de ijzeren wet van de congestie: nieuwe wegen
trekken meer verkeer aan en slibben onmiddellijk weer dicht. Op die
manier stort je miljarden in een bodemloze put. Grote
infrastructuurprojecten falen ook als het gaat om het scheppen van
economische meerwaarde. De ruimte die nodig is om containers te
stapelen, kan veel beter gebruikt worden voor echt productieve
activiteiten. Dat zeggen verschillende eminente economen samen met
ons."
Een groen investeringsbeleid
Ook Groen! vindt dat er geïnvesteerd moet worden in Vlaanderen en
Brussel om onze economie terug op gang te trekken en nieuwe jobs te
creëren. Maar we vragen dan wel dat de regering de juiste keuzes
maakt. Dat betekent dat men de economische en financiële crisis
aanpakt tegelijk met de milieu- en klimaatcrisis. Dat betekent dat men
kiest voor investeringen die duurzame, groene jobs opleveren, niet
enkel op korte termijn, maar ook op lange termijn.
Groen! wil de miljarden die nu gaan naar beton anders en beter
besteden. Voor nieuwe investeringen kijken we nu vooral naar de
sectoren energie en bouwen. Hier moet op enkel jaren tijd een
fantastische omslag gemaakt worden naar energie- en
milieu-efficiëntie, naar groene energiebronnen, naar een nieuw slim
stroomnet. Ook de industrie staat voor een ontzaglijke opgave: een
ecologische reconversie niet enkel van productieprocedees en producten
zelf, maar ook van energievoorziening en materialenstromen. Loskomen
van olie, CO2-neutraal produceren, materiaal-kringlopen sluiten,
terug meer kiezen voor lokale productie, het zijn stuk voor stuk grote
uitdagingen die zullen beslissen over het succes of falen van grote en
kleine bedrijven in ons land. Ten slotte willen we investeren in een
ecologische landbouw en in natuurherstel. Bart Staes: "Dit is de kern
van wat we omschrijven als de Groene New Deal voor Vlaanderen. Groen!
wil de komende tien jaar jaarlijks één miljard EUR investeren in een
groene economie en zo 100.000 groene jobs creëren in Vlaanderen en nog
veel meer jobs een groene invulling geven en zo behouden."
Duurzame Logistiek
In het kader van onze Groene New deal kiezen we voor investeringen in
duurzame logistiek. Als Vlaanderen en Brussel sociaal én economisch
leefbaar wil blijven, is de politieke moed nodig om verkeers-stromen
te beperken. Bijv. door de invoering van een slimme kilometerheffing.
Hét alternatief voor het verplaatsen van goederen is voor ons het
stimuleren van milieuvriendelijker vervoerswijzen. Bedrijven worden
best ontsloten via spoor of water of via pijplijnen. De verschillende
vervoerswijzen worden optimaal op mekaar afgestemd (multimodaliteit).
Dit heet duurzame logistiek. Op vlak van personenverkeer kiezen we
voor een echte trendbreuk op basis van het STOP-principe (voorrang
voor stappers, trappers en openbaar vervoer). We willen investeren in
aangename autoluwe centra, in vrij liggende fietshoofdwegen en in
lightrailverbindingen. We zijn de vele beloftes beu. Vlaanderen moet
haar achterstand eindelijk inhalen.
Deze en volgende week zullen de provinciale Groen! groepen, acties
voeren om omwonenden bewust te maken van de megalomane
infrastructuurwerken die de Vlaamse overheid uitvoert.
AGENDA:
BRUSSEL:
Lijsttrekker Bruno De Lille en Groen! Brussel voert donderdag 16/4 om
11u actie tegen het logistiekcentrum BILC dat aan de Havenlaan is
gepland en dat enkel per vrachtwagen bereikbaar zal zijn.
LIMBURG:
Donderdag 16 april, ook om 11u00, organiseert Groen!-Limburg een
persconferentie in Lillo, een van de gehuchten die door de geplande
omleidingsweg doormidden gesneden wordt. Plaats van afspraak : t
Middelpunt, Koolmijnlaan 442, 3550 Heusden-Zolder.
Johan Danen, lijsttrekker en voorzitter van Groen! Limburg zal samen
met Inan Asliyuce, Limburgse kandidaat voor Europa en Ivo Thys,
secretaris en kandidaat voor de Vlaamse verkiezingen, ingaan op de
alternatieven voor de geplande omleidingsweg. Nadien wordt een deel
van het traject afgewandeld. (zie megalomaan project nummer 8 - de
noord-zuid-verbinding in Limburg
ANTWERPEN:
Donderdag 16 april om 15u voeren Bart Staes, Europees lijsttrekkers en
Kristof Calvo, eerste opvolger Antwerpen en Groen! leden actie op de
Klamp in Boom,Papensteenstraat (naast Colruyt en
Antwerpsesteenweg/A12).
OOST-VLAANDEREN:
Vrijdag 17/4 vanaf 07.00 voeren Filip Watteeuw, lijsttrekker
Oost-Vlaanderen en Groen! leden actie aan het station van Gent
Sint-Pieters.
VLAAMS-BRABANT:
Hermes Sanctorum, Lijsttrekker Vlaams-Brabant, Groen! Vlaams-Brabant
zal op woensdag 22 april actie voeren tegen de verbreding van de Ring
rond Brussel énde sluiting van de Ring door het Zoniënwoud.Ze
zullen dit doen in Groenendaal (Hoeilaart).
WEST-VLAANDEREN:
Groen! West-Vlaanderen plant haar actie volgende week. Een uitnodiging
hiervoor volgt nog.
De verschillende Groen! groepen zullen zelf nog uitnodigingen
versturen voor deze acties met de juiste locatie, de deelnemers en het
tijdstip.
Klik hier voor de oplijsten van de 20 megalomane structuurprojecten
met telkens een omschrijving, de impact op de leefomgeving, waar
mogelijk de kostprijs en altijd het alternatief.
Klik hier voor de Groene New Deal voor Vlaanderen
Klik hier voor de Groene New Deal voor Europa
Contact: Filip Watteeuw -
Deel Deel
Bart Staes
Filip Watteeuw