Vijf-jarig lustrum Vervoerkamer goed bezocht
17-04-2009
De top van de vervoersector was op 2 april 2009 aanwezig tijdens
congres dat de Nederlandse Mededingingsauitoriteit (NMa) had
georganiseerd ten ere van het vijfjarige bestaan van de Vervoerkamer
van de NMa.
Zo namen onder andere Pieter Verboom, CFO van de Schiphol Group en
Bert Klerk, voorzitter van de Raad van Bestuur van ProRail actief deel
aan debatsessies. Verder waren ook de vervoerders, die gebruikmaken
van die infrastructuren, in grote getalen aanwezig. De
luchtvaartsector werd vertegenwoordigd door onder meer KLM en
Martinair en vanuit de spoorsector waren dit NS en BAM Rail, een
goederenvervoerder op het spoor.Ook de beleidsmakers waren aanwezig.
Zo gaf Siebe Riedstra, directeur-generaal Mobiliteit van het
ministerie van Verkeer en Waterstaat aan dat de Vervoerkamer haar plek
had veroverd en door alle andere partijen in de verschillende sectoren
wordt geaccepteerd. De uitvoering van het sectorspecifieke toezicht
door de Vervoerkamer heeft op uitstekende wijze plaatsgevonden, aldus
Riedstra. Het congres werd geopend door een korte speech van Pieter
Kalbfleisch, die ondere andere zei dat de Vervoerkamer via haar
toezicht de markt op scherp kan zetten, en daarmee innovatie kan
stimuleren.'
Monopolisten
De Vervoerkamer is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat de
beheerders van cruciale Nederlandse vervoersinfrastructuren geprikkeld
worden om hun klanten redelijke vergoedingen te vragen voor het
gebruik ervan, innovatieve oplossingen te bedenken en een 'state of
the art' netwerk aan te bieden. Het is immers veel te duur en
inefficiënt om naast de bestaande infrastructuren een tweede netwerk
aan te leggen en te onderhouden. Daarom is er maar één spoorwegnetwerk
met één beheerder (ProRail), ook maar één landelijke luchthaven met
één beheerder (Schiphol) en ook maar één organisatie die loodsdiensten
aanbiedt aan de scheepvaartsector (Het Loodswezen).
Spelregels
Ook PoRail is onderworpen aan de tucht van de Vervoerkamer, en gaat
daar ontspannen mee om. Bert Klerk: We zijn terecht op onze vingers
getikt door de Vervoerkamer over de capaciteitsverdeling op het spoor.
En ook hebben we het heel hard nodig dat de spelregels worden
verduidelijkt, omdat ze niet erg scherp in de Spoorwegwet staan.
Doorgeschoten toezicht
Voorman Rein van Gooswilligen van de Nederlandse Loodsencorporatie
heeft meer moeite met het toezicht en waarschuwt dat het niet mag
doorschieten. Ons voorstel voor de loodsgeldtarieven bedroeg slechts
20 paginas. Door toedoen van de Vervoerkamer ligt er nu een stuk van
maar liefst 420 paginas. Ik vraag me af of dat niet eenvoudiger kan.
Opstappers
Schiphol vindt zichzelf geen monopolist. Verboom: Opstappers kunnen
ook besluiten om via andere luchthavens te reizen en
transferpassagiers kunnen ook via Londen of Parijs gaan. Hij vindt de
manier waarop de luchthaventarieven worden getoetst door de
Vervoerkamer belemmerend. Ik zou willen dat die wat flexibeler waren
en wij in staat gesteld worden beter mee te ademen met wat er in
werkelijkheid gebeurt.
Differentiatie tarieven
Alle partijen vinden dat de Vervoerkamer de kosten veel beter
inzichtelijk heeft gemaakt voor het gebruik van bijvoorbeeld Schiphol
, het mogen laten rijden van treinen en het inhuren van een loods en
er daarmee meer transparantie is gekomen. Dorsman van de Koninklijke
Vereniging van Nederlandse Reders vindt dat de kwaliteit van de
dienstverlening van de loodsen best een tandje minder zou kunnen en
het tarief dus ook omlaag zou kunnen. De kwaliteit ligt nu ver boven
de norm. Voorman Van Gooswilligen van de loodsen verdedigt zich door
te zeggen dat het huis te klein is, als er dan straks ook maar één
schip in de haven te lang moet wachten op een loods en dat de 7 x
24-uur dienstverlening noodzakelijk is.
Prikkels
Het congres ging ook over prikkels die moeten leiden tot een betere
dienstverlening. Marktwerking in het regionale openbare vervoer heeft
bijvoorbeeld geleid tot hogere kwaliteit tegen minder kosten. Toch
vindt Pedro Peters dat openbare aanbesteding van het stadsvervoer geen
goed idee is. Openbare aanbesteding is niet de enige prikkel. Goed
opdrachtgeverschap en Europese benchmarking zorgen ook voor prikkels
om scherp en innovatief te opereren, aldus de algemeen directeur van
de Rotterdamse stadvervoerder RET.
Belangrijke conclusie van het congres is dat de vervoerders in
Nederland te spreken zijn over het toezicht van de Vervoerkamer van de
NMa. Ook de onder toezicht gestelden zien dat de Vervoerkamer de
juiste rol speelt, maar vinden de manier van toetsen soms belemmerend.
Het antwoord op de vraag of er maatwerk geleverd kan worden door het
toezicht is deze middag niet met een duidelijk ja of een duidelijk nee
beantwoord.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)