Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade groeit 28 procent in 2008

17/04/2009 08:51

Stichting Max Havelaar

Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade groeit 28 procent in 2008

Onderzoek in 15 landen toont groeiende internationale steun Fairtrade aan

Uit cijfers van Stichting Max Havelaar blijkt dat de verkoopwaarde van producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade in 2008 in Nederland met 28 procent is gestegen ten opzichte van 2007. Deze resultaten sluiten nauw aan bij de uitkomst van een groot internationaal onderzoek dat GlobeScan uitvoerde in opdracht van de Fairtrade Labelling Organizations International (FLO). Uit het onderzoek in vijftien landen blijkt dat de steun voor Fairtrade internationaal groeit. Consumenten verwachten in toenemende mate van bedrijven dat zij zich verantwoordelijk en eerlijk gedragen in de handel met producenten in ontwikkelingslanden. FLO is de internationale koepel voor het Fairtrade keurmerk, in Nederland beter bekend als het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.

Verkoopwaarde in Nederland stijgt met 28%

Het certificeren van eerlijke producten begon twintig jaar geleden in Nederland onder de naam Max Havelaar. Het certificeringsmodel verspreidde zich razendsnel in andere landen, meestal onder de naam 'Fairtrade'. Inmiddels zijn 23 landen, waaronder Stichting Max Havelaar in Nederland, aangesloten bij de Fairtrade Labelling Organizations International.

De 80 Nederlandse bedrijven die aangesloten zijn bij Stichting Max Havelaar en producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade op de Nederlandse markt brengen, hebben er tezamen voor gezorgd dat de verkoopwaarde van Fairtrade producten in 2008 met 28 procent is toegenomen ten opzichte van 2007. Van circa 47 miljoen euro in 2007 naar circa 61 miljoen in 2008. De groei is te danken aan het feit dat steeds meer Nederlandse bedrijven voor Fairtrade kiezen. Zo schakelde La Place bijvoorbeeld over op wijn met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade, breidde Ben & Jerry's het ijsassortiment met keurmerk uit en introduceerde supermarktketen Lidl nieuwe producten in haar Fairtrade gecertificeerde huismerklijn FairGlobe. De grootste winst werd echter geboekt in de categorie 'chocolade'.

Verkade stapt over op Fairtrade

Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar, licht toe: "In 2008 stapte Verkade over op Fairtrade chocolade. Dan hebben we het over 1.500 ton cacao op jaarbasis. Dit is zo'n 20% van de totale huidige wereldmarkt aan verkochte Fairtrade cacao. Verkade is hiermee het eerste A-merk dat op zo'n grote schaal over is gegaan op Fairtrade en dat is natuurlijk ook gunstig voor onze jaarcijfers. De stap van Verkade symboliseert het succes van ons keurmerk. Steeds meer bedrijven schakelen over of breiden hun assortiment uit. Dat is vooral buitengewoon goed nieuws voor boeren in ontwikkelingslanden die dankzij de eerlijke handelsvoorwaarden kunnen investeren in een duurzame toekomst."

Fairtrade Week 2008

Een hoogtepunt van 2008 was de Fairtrade Week. Uit de cijfers van Stichting Max Havelaar blijkt dat de Fairtrade Week ook qua omzet succesvol was. Coen de Ruiter: "De week kon natuurlijk al niet meer stuk met een opening door Prinses Màxima, bijna 3.000 participerende supermarkten en talloze partijen die Fairtrade in het zonnetje hebben gezet. De statistieken bevestigen dit succes."

De Fairtrade Week vond in 2008 plaats van 30 oktober t/m 9 november. Gemiddeld werd tijdens de Fairtrade Week vijf keer zoveel aan Fairtrade producten omgezet als in een normale week. De omzet in de Fairtrade Week staat gelijk aan 1.5 miljoen dollar aan inkomsten voor boeren in ontwikkelingslanden. Dit jaar vindt de Fairtrade Week plaats in de eerste week van november (week 45).

Foute Campagne

Een ander hoogtepunt was de introductie van Fairtrade katoen. In juni 2008 startte Stichting Max Havelaar met de Foute Campagne die op een originele manier aandacht vroeg voor de serieuze problemen waar katoenboeren in ontwikkelingslanden mee kampen. Op 13 september vierde een bomvol Paradiso het einde van foute katoen en het begin van goede katoen met Max Havelaar keurmerk. De Ruiter: "Er was veel aandacht voor de katoencampagne en we wonnen er zelfs bijna de Gouden Giraffe voor het beste event van 2008 mee. In 2009 willen we de focus verschuiven van een publiekscampagne naar een bedrijvencampagne, zodat het aanbod Fairtrade katoen wordt vergroot."

Internationaal onderzoek

Het onderzoek van Globescan is uitgevoerd in vijftien landen onder 14.500 respondenten. Bijna driekwart van de respondenten vindt het onvoldoende dat bedrijven zich beperken tot het 'do no harm-principe' (het voorkomen van schade); ze vinden dat bedrijven actief moeten bijdragen aan lokale ontwikkeling in ontwikkelingslanden.

De helft van de ondervraagden (50%) in de vijftien landen kent het Fairtrade keurmerk. Van deze groep heeft negen op de tien (91%) vertrouwen in het keurmerk. 64% van alle ondervraagde consumenten vindt terecht dat Fairtrade strikte standaarden kent. Bijna driekwart (72%) denkt dat onafhankelijke certificatie de beste manier is om ethische claims van bedrijven te controleren.

Volgens Rob Cameron, CEO van de Fairtrade Labelling Organizations International, hebben producenten in ontwikkelingslanden Fairtrade juist in deze zware economische tijden hard nodig: "Het is een enorme aanmoediging om te zien dat de loyaliteit van consumenten voor Fairtrade in deze uitdagende tijden groot blijft. We zijn dank verschuldigd aan de pioniers van Fairtrade die een solide basis hebben opgebouwd. Het resultaat van hun jarenlange inspanningen is dat grote merken Fairtrade als een belangrijk onderdeel van hun bedrijfsstrategie zien. We werken samen met pioniers en bedrijven om de markt voor Fairtrade te vergroten, zodat steeds meer producenten in ontwikkelingslanden kunnen profiteren van eerlijke handel."

De positieve uitkomst van het onderzoek van GlobeScan wordt ondersteund door de verwachte groeicijfers van de Fairtrade organisaties in de verschillende landen. Naar schatting steeg de verkoop in vergelijking met 2007 in Frankrijk met 22%, in Zweden met 75%, in Engeland met 43% en in de V.S. met 10%. De definitieve internationale groeicijfers worden in mei door FLO gepubliceerd.





http://www.maxhavelaar.nl