Gemeente Valkenswaard

Reisdocumenten voor cliënten Stichting Valkenhof

Reisdocumenten voor cliënten Stichting Valkenhof

De gemeente Valkenswaard en de Stichting Valkenhof gaan in een gezamenlijke actie zorgen voor (nieuwe) reisdocumenten voor enkele tientallen cliënten van de Stichting Valkenhof, die niet over een geldig paspoort of geldige identiteitskaart beschikken.

Onverwachte problemen

In veel gevallen worden de reisdocumenten door cliënten en/of hun familieleden niet meer aangevraagd of verlengd, omdat zij dat - om uiteenlopende redenen - niet nodig vinden. Nog afgezien van het feit dat het bezit van een geldig reisdocument wettelijk verplicht is, lopen cliënten zonder reisdocument het risico in de problemen te geraken.

Om een voorbeeld te noemen: de meeste ziekenhuizen hebben een reisdocument nodig om een ponsplaatje te maken voor een nieuwe patiënt. Wie geen reisdocument heeft, krijgt geen ponsplaatje en wie geen ponsplaatje heeft, wordt niet behandeld (tenzij sprake is van een levensbedreigende situatie).

Werkwijze

De gemeente Valkenswaard en de Stichting Valkenhof hebben nu besloten om in één keer alle cliënten van Valkenhof die geen geldig identiteitsbewijs hebben, te voorzien van een identiteitsbewijs. Het voorwerk is inmiddels gedaan en op 22 april worden de diverse lokaties van Valkenhof bezocht voor de identiteitsvaststelling en het laten ondertekenen van de aanvraag. Na vijf werkdagen zijn de nieuwe identiteitsbewijzen klaar en kunnen ze worden verstrekt. De kosten van het nieuwe identiteitsbewijs zijn uiteraard voor rekening van de cliënt.

De Stichting Valkenhof gaat zijn aannamebeleid verscherpen op dit punt. Het uitgangspunt is dus, dat alle cliënten van de Stichting Valkenhof te allen tijde moeten beschikken over een geldig reisdocument. De verantwoordelijkheid voor een geldig reisdocument ligt in eerste instantie bij de cliënt zelf. In het geval dat hij of zij niet in staat is om die verantwoordelijkheid te nemen, is de familie de tweede verantwoordelijke.