Consumentenbond


---

16 april 2009

Meer tevreden treinreizigers

Steeds meer treinreizigers zijn tevreden over de totale dienstverlening van de NS. In de eerste drie maanden van 2009 gaf 77% van de reizigers een algemeen rapportcijfer van een 7 of hoger. Eind 2008 was dat nog 75%, en in 2005 68%. Ook over de informatie bij ontregelingen zijn iets meer mensen tevreden. Het reizigersoordeel over op tijd rijden blijft echter steken op 51%.

De cijfers zijn afkomstig uit het klanttevredenheidsonderzoek dat namens de NS en reizigersorganisaties wordt uitgevoerd. De stagnerende score ten aanzien van de tevredenheid over de punctualiteit komt niet als een verrassing omdat ook het aantal vertragingen de laatste tijd iets hoger is dan andere jaren. De oorzaak daarvan ligt onder meer bij enkele ontsporingen van goederentreinen, maar ook bij storingen aan treinen en infrastructuur. Daarnaast heeft de NS problemen gehad bij de invoering van de nieuwe dienstregeling.

Reizigerspunctualiteit

In het eerste kwartaal van 2009 reed 85% van de treinen op tijd, dat wil zeggen met een vertraging van 3 minuten of minder. Begin 2008 was dat nog 88%. Samen met andere organisaties pleit de Consumentenbond er al een tijd voor om te meten hoeveel reizigers op tijd zijn in plaats van hoeveel treinen. Nu telt een vertraagde trein met 30 reizigers even zwaar als een trein met 800 passagiers. De NS probeert dit jaar uit of het mogelijk is deze `reizigerspunctualiteit' te meten.


*gemiddelde van oordelen informatie bij ontregelingen op station en informatie bij ontregelingen in de trein.


**gemiddelde van oordelen station overdag 25%, station 's avonds 25%, en trein 50%, m.i.v. Kw II 2005 gemiddelde van trein overdag 30% en trein 's avonds 20%.


***gemiddelde van 4 aspecten, aanspreekbaarheid trein- en stationspersoneel, vriendelijkheid personeel trein- en loketpersoneel.

---