Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Antwoorden op kamervragen van Leijten over het verworpen sociaal akkoord bij Philadelphia

Antwoorden op kamervragen van Leijten over het verworpen sociaal akkoord bij Philadelphia

Kamerstuk, 17 april 2009

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ-K-U-2924752

17 april 2009

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over het verworpen sociaal akkoord bij Philadelphia (2009Z06181).

Hoogachtend,
de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Leijten over het verworpen sociaal akkoord bij Philadelphia (2009Z06181).

Vraag 1

Wat is uw reactie op het bericht dat het sociaal akkoord bij Philadelphia verworpen is door de werknemers? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 1

Ik heb kennisgenomen van dat bericht. Ik heb daarover ook met de Ondernemingsraad gesproken. Die vertelde mij dat zij niettemin hebben ingestemd met de uitvoering van het Herstelplan. Inmiddels is door de Ondernemingsraad ook met de nieuwe bestuurder van Espria - die speciaal voor het herstelplan t.b.v. Philadelphia is aangetrokken - gesproken. Er zijn afspraken gemaakt over de betrokkenheid van de Ondernemingsraad en de werknemers bij de implementatie van het herstelplan. De Ondernemingsraad gaat met een positieve grondhouding die samenwerking met de nieuwe bestuurder aan.

Vraag 2

Erkent u dat de situatie bij Philadelphia nog altijd ernstig is, helemaal omdat de raad van bestuur niet wil toelichten waar de EUR 18 miljoen aan inhuur van personeel vandaan komt? Zo ja, wat gaat u doen om hierover helderheid te krijgen? Zo nee, per wanneer zijn de problemen opgelost?

Antwoord 2

Ook met de Raad van Bestuur, inclusief de nieuwe bestuurder, heb ik overleg gevoerd. De voorzitter van de Raad van Bestuur overhandigde eigener beweging de gegevens waarop de kosten van inhuur betrekking hebben. Daaruit is mij gebleken dat daarvan EUR 13 mln is bestemd voor "personeel-niet-in-loondienst t.b.v. het primaire proces" en dat EUR 5 mln bestemd is voor inhuur van derden t.b.v. het hoofdkantoor en de 5 rayonkantoren zoals in het Herstelplan is verwoord.

Vraag 3

Wanneer is het nieuwe oordeel van het College Sanering Zorginstellingen over het derde accountantsrapport van BDO klaar? Bent u bereid de Kamer dit rapport (vertrouwelijk) toe te zenden?

Antwoord 3

Dat rapport - dat overigens is opgesteld ten aanzien van het gewijzigde en geaccordeerde herstelplan - heb ik ontvangen. Ten behoeve van het overleg dat ik met uw Kamer zal voeren op 23 april aanstaande zal ik u een brief sturen met daarin nadere informatie ter zake. Daarbij zal ik u het rapport vertrouwelijk ter beschikking stellen.