Goede kansen voor de vakman, ook in economisch zware tijden

11/02/2009 07:10

Keijzer Communicatie BV

3e editie Week van het Ambacht: 17 t/m 25 april 2009

De Week van het Ambacht wordt alweer voor het derde jaar op rij georganiseerd. De doelstelling is om zoveel mogelijk mensen te informeren over de veelzijdigheid van de ambachten en de interessante loopbaanmogelijkheden binnen de ambachtseconomie. En die zijn er zeker, ook in economisch zware tijden. De Week vindt plaats van 17 tot en met 25 april 2009 en zet daarmee het ambacht wederom op de kaart.

In de ambachtseconomie is er ook nu veel werkgelegenheid. Er is veel behoefte aan (jonge) mensen die een ambacht beheersen of daarvoor een opleiding willen doen. Eén ding staat vast: wie instapt, is verzekerd van goede carrièrekansen binnen een veelzijdige sector die onmisbaar is voor de maatschappij.

Tijdens de Week van Ambacht zijn er tal van activiteiten om mensen nader kennis te laten maken met de ambachten, opleidingen en de vele beroepsmogelijkheden. Dat gebeurt via regionale events en workshops door het hele land.

BN-ers werken mee

De promotie rond de derde editie van de Week van het Ambacht wordt groots aangepakt. Zo vonden afgelopen december en januari de fotoshoots plaats met bekendere Nederlanders die dit jaar hun medewerking verlenen. Dat zijn onder andere stylist Maik de Boer, judoka en dj Dennis van der Geest, viervoudig Olympisch kampioen Leontien van Moorsel, presentatrice/actrice Victoria Koblenko en presentatrice en programmamaker Irene Moors. Zij zullen te zien zijn in diverse uitingen zoals advertenties, ansichtkaarten, folders, posters en natuurlijk op de speciale website van de Week www.weekvanhetambacht.nl. De BN-ers hebben persoonlijk affiniteit met het ambacht en verlenen ook tijdens de Week actief hun medewerking. Ze zetten zich onder andere in voor de kappers, schoenontwerpers, de optiek, tassenontwerpers, versberoepen, de watersportindustrie en de afbouwbranche.

Met hoofd, hart en handen

De Week van het Ambacht is een initiatief van het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA), het UWV Werkbedrijf (de opvolger van CWI) en het Bedrijfschap Afbouw met het Servicepunt Ambachten. Daarnaast participeren kenniscentra SVGB en SVO.

Het HBA vertegenwoordigt circa 40 branches, waarbinnen bijna 80.000 bedrijven actief zijn. In Nederland werken in totaal circa 800.000 á 900.000 mensen in een ambachtelijk beroep. De ambachtseconomie behoort daarmee tot de drie belangrijkste economische sectoren in Nederland. Het beroepenveld is zeer breed: van opticien tot stukadoor, van kapper tot slager, van goudsmid tot tassenontwerper...

Deze en vele andere ambachtsberoepen bieden volop kansen voor mensen die met hun hoofd, hart en handen willen werken, en die wellicht ook als zelfstandig ambachtelijk ondernemer aan de slag willen.

Meer vraag, minder (vak)mensen

De Week van het Ambacht is in 2007 in het leven geroepen, om het ambacht en haar opleidingen een aantrekkelijker en dynamischer imago te geven en om de instroom van nieuwe vakmensen te stimuleren. Dat begint geleidelijk vruchten af te werpen; er ontstaat meer aandacht en de beeldvorming is steeds positiever. Ambachtelijke beroepen worden steeds meer gezien als creatief, dynamisch en perspectiefrijk. En dat is nodig ook, want door de vergrijzing zullen de komende jaren veel oudere vakmensen stoppen en dreigt hun kennis en ervaring te verdwijnen. Dat kan consequenties hebben voor de ambachtelijke serviceverlening op diverse gebieden: Welke afbouwspecialist komt onze woning stukadoren? Wie kan opa's pendule - familie-erfstuk - weer aan de praat krijgen? Enzovoort. De situatie is des te nijpender omdat de consument (de markt) steeds meer vraagt naar eerlijke en ambachtelijk vervaardigde producten in de ruimste zin.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.weekvanhetambacht.nl