Ingezonden persbericht



---



Persbericht
Baarn, 14 april 2009

Franchise is populair als vorm van financiering

De franchisebeurs 'Onderneem 't!' die vrijdag 17 en zaterdag 18 april in Baarn wordt gehouden is al een maand lang uitverkocht. De belangstelling van franchisegevers om deel te nemen aan de beurs overtreft alle verwachtingen. Franchising is populairder dan ooit.

In dit economisch tij wordt franchising herondekt als manier om groei te financieren en marktaandeel te vergroten. In de afgelopen jaren was dit argument om te gaan franchisen naar de achtergrond verdwenen. Er was immers geld genoeg! Investeringsmaatschappijen en business-angels stonden te trappelen om hun eerder gemaakte winsten te herinvesteren.

Nu is financiering vaak wel een probleem. Banken kijken strak naar de omvang van het eigen vermogen van hun klanten. Als je tijdelijk verlies maakt, dan daalt het eigen vermogen in absolute zin, dat is duidelijk. Ben je succesvol en kun je groeien, dan groeit het eigen vermogen meestal minder snel dan het balanstotaal. Dus ook bij groei en succes verkleint verhoudingsgewijs het eigen vermogen.

Franchising biedt juist dan een mogelijke oplossing. De franchisenemer zorgt immers zelf voor eigen vermogen. De financiering van de nieuwe vestiging komt niet op de balans van de franchisegever en verhoogt dus niet het balanstotaal.

Ook op een andere manier kan franchising behulpzaam zijn bij de financiering van de onderneming: door het in franchise geven van bestaande filialen. Je verlaagt het balanstotaal, waardoor het eigen vermogen relatief groeit. Dat daarbij liquiditeiten vrij komen maakt reorganisatie en/of nieuwe initiatieven haalbaar.

En dan hebben we nog niet gesproken over een ander voordeel in deze tijd: de personeelskosten. De personeelskosten van een vestiging zijn vaak de helft of meer van alle kosten. Een goede franchise-ondernemer kijkt veel kritischer naar de inzet van zijn personeel. Zelf is hij bereid hard te werken en hij zal leegloop bij zijn personeel zoveel mogelijk tegengaan. Per saldo zijn de arbeidskosten in een franchise-onderneming lager dan in een filiaal. Dat feit alleen al stelt de formule in staat in kleinere marktgebieden succesvol te zijn. Daarbij komt - niets ten nadele van de goede bedrijfsleider - dat de ondernemende franchisenemer door extra omzet eerder rendement of meer rendement behaalt. Van een aantal belangrijke merken in franchiseland weten wij, dat zij voor een franchisevestiging doorgaans een omzet verwachten, die 10% tot 25% hoger is dan in de situatie van filiaal. Dit door de extra inzet van de ondernemer. Hij duwt op net een klantje meer, net een iets hogere besteding per klant enz.

Veel bedrijven zien franchising als vorm van financiering van de onderneming en als groeimodel.


* * * E I N D E P E R S B E R I C H T * * *



Ingezonden persbericht