Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

LANCERING kwaliteitsAFSPRAKEN VOOR aanschaf hoortoestel

Week van het Oor 2009 in het teken van dienstverlening: 'Zo hoort dat'

Leiden, 18 april 2009 - Consumenten die de aanschaf van een hoortoestel overwegen, worden voortaan gesteund door de 'Veldnorm Hoortoestelverstrekking 2009'. Hierin hebben alle erkende partijen in de hoorzorg gezamenlijk vastgelegd waar consumenten recht op hebben. De nieuwe norm wordt gelanceerd tijdens van de Week van het Oor 2009 door een publiekscampagne met als motto 'Zo hoort dat'. De nieuwe kwaliteitsafspraken zijn ondertekend door de belangenorganisaties van KNO-artsen (KNO-vereniging), audiologen (FENAC), audiciens (NVAB), audiologische industrie (GAIN), slechthorenden (NVVS), ouders van slechthorende kinderen (FOSS) en de Nationale Hoorstichting.

Léon Frissen, voorzitter van de Nationale Hoorstichting, is heel tevreden over de nieuwe afspraken: "Weinig consumenten weten waar ze op moeten letten bij de aanschaf van een hoortoestel. Door de liberalisering van de gezondheidszorg wordt wel het steeds eenvoudiger en normaler om een hulpmiddel voor de oren aan te schaffen, en dat is een goede zaak. Om de consument te beschermen en de zorgkosten in de hand te houden is het extra belangrijk dat er goede afspraken bestaan tussen de medische zorgverleners en de markt. Zeer verheugend hierbij is dat de audiciens via de Stichting Audicienregister (StAr) kwaliteit en kwaliteitsbevordering hoog in hun vaandel hebben staan." Nederland telt circa 1,5 miljoen slechthorenden, van wie slechts circa 500.000 mensen een hoortoestel dragen.

Inhoud Veldnorm
Consumenten die zich oriënteren op de aanschaf van een hoortoestel, kunnen volgens de nieuwe veldnorm op de volgende zaken rekenen:
· Goede en objectieve voorlichting

· Keuze uit meerdere merken en modellen
· Volledige informatie over kosten en vergoedingen
· Vrijblijvende proef, minimaal 8 weken


· Recht op een 'second opinion'

Op de campagnewebsite www.zohoortdat.nl staat een meer uitgebreide toelichting op deze afspraken. Bovendien geeft de site praktische tips voor de aanschaf van een hoortoestel.

De nieuwe afspraken worden gecontroleerd door de Stichting Audicienregister, kortweg StAr. Deze stichting bewaakt de kwaliteit van de opleidingen en de bedrijfsvoering van audiciens en audicienbedrijven. Hoortoestelwinkels die voldoen aan de voorwaarden van de StAr worden voorzien van het keurmerk 'De Audicien'.

Week van het Oor 2009
Het centrale thema van de Week van het Oor 2009 is 'Zo hoort dat'. Op de campagnewebsite www.zohoortdat.nl is het thema verder uitgewerkt. Daarnaast liggen er informatiematerialen bij ruim 550 deelnemende audiciens, KNO-praktijken en audiologische centra in het land. Het maandblad Reader's Digest heeft, in samenwerking met de organisatoren van de Week van het Oor, een speciale aprileditie uitgegeven over het gehoor in een oplage van circa 150.000 exemplaren. Een overzicht van alle deelnemers aan de Week van het Oor 2009 staat op www.weekvanhetoor.nl.

De Week van het Oor is een jaarlijks initiatief van de Nationale Hoorstichting, in nauwe samenwerking met de (KNO-vereniging, FENAC (audiologen), NVAB (audiciens), GAIN (audiologische industrie), NVVS (slechthorenden), FOSS (ouders van slechthorende kinderen), Oorakel en UVIT (verzekeraarscombinatie Univé, VGZ-IZA-TRIAS).