Persbericht

Amerikaanse advocaten starten eerste rechtszaak tegen Boeing en Turkish Airlines in verband met de vliegtuigramp.

Amsterdam, 17 april, 2009 - Het Amerikaanse advocatenkantoor Ribbeck Law Chartered is vandaag een juridische procedure gestart tegen Boeing en Turkish Airlines, namens de families van de slachtoffers van de Turkse vliegtuigramp op 25 februari 2009, nabij Amsterdam. Boeing is de producent van het vliegtuig dat verongelukt is (Turkish Airlines Flight 1951). Het bedrijf is de primaire gedaagde in de rechtszaak die gestart is door de Amerikaanse advocaten Manuel von Ribbeck en Mike Eidson in Chicago. Manuel von Ribbeck zei dat "het van het grootste belang is zowel voor de slachtoffers als hun familie dat alle partijen zich verantwoorden zonder uitzondering. Wij moeten de redenen voor het ongeluk vinden en eisen dat de problemen die het ongeluk hebben veroorzaakt, onderzocht en voorkomen worden om dit soort rampen in de toekomst te vermijden". De rechtszaak in Chicago is geopend namens Suleymant Bulent Skin en Fethiye Feruhe Skin, de ouders van het dodelijke slachtoffer Ulvi Murat Skin, en Osman Bedri Baslilar, Mustafa Komut en Cagri Kaya, drie ernstig verwonde passagiers. Passagier Osman Bedri Baslilar gaf aan dat "het belangrijk is dat we onmiddellijk de rechten van de families van de slachtoffers beschermen voordat er gegevens
over het vliegtuig verdwijnen". Ze hebben Manuel von Ribbeck gevraagd om alle gerelateerde gegevens aan het vliegtuig te vrij te geven en te overhandigen aan de advocaten van de families. "We kunnen geen dag meer verspillen." Elke rechtszaak zal apart gestart worden voor de verschillende families, met oog
op het leed dat elke familie is aangedaan. Manuel von Ribbeck gaf aan dat de 'Petition for Discovery', die is aangebracht in Cook County, eist dat de rechtbank de aangeklaagden onmiddellijk opdraagt de relevante gegevens en bewijsstukken vrij te geven aan de families.
De Petition for Discovery is gestart tegen Boeing, de Amerikaanse producent van het Turkish Airlines-vliegtuig. Mr. von Ribbeck meldde verder dat de Petition for Discovery onder andere eist dat de rechter de eigenaar(s), huurders en verhuurders moet opsporen van het vliegtuig sinds de productie van het toestel in 2002 .
Ook vraagt de Petition specifiek om de publicatie van de namen van alle bedrijven die enige vorm van onderhoud hebben uitgevoerd ten tijde dat het toestel in het bezit was van Turkish Airlines. Specifieke informatie is vereist aangaande de fabrikant van de hoogtemeters die waren geïnstalleerd in het verongelukte toestel. Een op 4 maart 2009 vrijgegeven vooronderzoek in opdracht van de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid wees uit dat er een mechanische storing bestond in een van de hoogtemeters van het verongelukte toestel. Het openen van een rechtszaak in de Verenigde Staten zal ervoor zorgen dat de eventuele ontwikkelings- en productiefouten aan het licht zullen komen. Manuel von Ribbeck gaf aan dat "we door het initiële onderzoek in de rechtbank alle benodigde feiten en informatie zullen vinden om defecten aan te tonen. Ook zullen we er vanaf het begin alles aan doen om het bewijsmateriaal te behouden, waaronder het beschermen van het wrak tegen destructieve testprocedures. Wij zetten de toon vanaf het begin door geen enkele steen te laten liggen die tot potentiële openbaringen kunnen leiden. Dit zal leiden tot snellere en hogere vergoedingen voor onze cliënten".
Tijdens deze initiële uiteenzetting zullen allerlei documenten worden verzameld aangaande ontwikkeling, productie, onderhoud, veiligheidshandleidingen, interne memo's en andere bewijzen.
Ribbeck Law Chartered, gevestigd in Chicago, Verenigde Staten, is opgericht door Manuel von Ribbeck en concentreert zich op rechtszaken omtrent sterfgevallen en ernstige verwondingen die zijn veroorzaakt door vliegtuigrampen. Het advocatenkantoor heeft diverse slachtoffers van vliegtuigongelukken vertegenwoordigd in meer dan 20 rechtszaken, waaronder een aantal ongelukken met een Boeing 737. Ribbeck Law Chartered vertegenwoordigt momenteel het grootste aantal slachtoffers van vliegtuigrampen in Europa, Amerika, Zuid-Oost Azië en de Stille Zuidzee. Momenteel voert het advocatenkantoor processen in Amerikaanse rechtbanken voor de slachtoffers van vliegrampen in Zuid-Amerika, Centraal-Amerika, het Caraïbisch gebied, Noord-Amerika, Europa, Azië en Afrika. De successen van Ribbeck Law Chartered hebben geresulteerd in maximale en baanbrekende compensaties voor de families van de slachtoffers. Ribbeck Law Chartered werkt samen met een van de meest erkende en uitmuntende advocatenkantoren van de Verenigde Staten, Colson Hicks Eidson in Zuid- Florida. Colson Hicks Eidson advocaten behoren tot de beste advocaten in het land, voornamelijk op het gebied van luchtvaart, sterfgevallen en productaansprakelijkheid. Colson Hicks Eidson hebben op succesvolle wijze honderden miljoenen dollars veiliggesteld voor hun cliënten in luchtvaartrechtszaken.
Colson Hicks Eidson advocaten zijn pioneers in luchtvaart- en slachtofferrecht in de Verenigde Staten en de wereld. Lewis S. Mike Eidson, Principal Partner bij Colson Hicks Eidson, is een internationaal erkend advocaat. Twee jaar geleden werd Mr. Eidson president van de 60,000-leden tellende "Association of Trial Lawyers of America".
Het ongeluk zal worden onderzocht door Max Vermij, namens de families van de slachtoffer vertegenwoordigd door Mike Eidson en Manuel von Ribbeck. Max Vermij is de Chief Executive Officer van Accident Cause Analysis, Inc., gevestigd in Ottawa, Canada. Als onafhankelijk onderzoeker is hij ingehuurd door de families
om het vliegtuigongeluk van Turkish Airlines in Amsterdam te onderzoeken. Vermij heeft al meer dan 27 jaar in de luchtvaart- en instrumentenindustrie gewerkt, waarvan hij 12 jaar als Chief Investigator werkte bij de Canadian Transportation Safety Board. Hij heeft in de afgelopen 28 jaar deelgenomen aan meer dan 750 vliegtuigongelukonderzoeken wereldwijd. Tevens is Vermij de grondlegger van laboratoria waar zwarte dozen worden gedecodeerd. Dit zijn dezelfde laboratoria waar de zwarte dozen van Turkish Airlines Flight 1951 zijn onderzocht.