Promotie mw.drs. Jacqueline W.A. van Beuningen
in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Promotores: prof.dr. J. de Ruyter; prof.dr. M. Wetzels.
Titel: 'Earning-by-learning'.
Vrijdag 17 april 2009, 12.00 uur
Bedrijven werken steeds vaker samen met externe partijen (consumenten
en medewerkers van andere bedrijven) voor het uitvoeren van hun
diensten. Voorbeelden van dergelijke diensten zijn makelaarsland.nl of
online beleggingssites. Door onervarenheid of gebrek aan kennis
ontstaan soms problemen in de samenwerking. In dit proefschrift worden
drie empirische studies beschreven, gericht op het verbeteren van de
prestaties van de consument of partner. Bedrijven kunnen door het
aanbieden van informatie of via training de prestatie van hun klanten
en partners verbeteren. Dat gebeurt op een directe manier door het
verbeteren van vaardigheden en het verhogen van kennis, maar ook
indirect door het verhogen van het taakspecifieke zelfvertrouwen van
klanten (self- efficacy) of het verhogen van kennistoepassing. Het
onderzoek richt zich op deze indirecte factoren. Op basis van de
bevindingen geeft het proefschrift suggesties en richtlijnen voor
bedrijven voor het aanbieden van informatie of training.
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.
Universiteit Maastricht