Universiteit Maastricht


Promotie mw.drs. Jacqueline W.A. van Beuningen in de Faculteit der Economische Wetenschappen & Bedrijfskunde.
Promotores: prof.dr. J. de Ruyter; prof.dr. M. Wetzels. Titel: 'Earning-by-learning'.

Vrijdag 17 april 2009, 12.00 uur
Bedrijven werken steeds vaker samen met externe partijen (consumenten en medewerkers van andere bedrijven) voor het uitvoeren van hun diensten. Voorbeelden van dergelijke diensten zijn makelaarsland.nl of online beleggingssites. Door onervarenheid of gebrek aan kennis ontstaan soms problemen in de samenwerking. In dit proefschrift worden drie empirische studies beschreven, gericht op het verbeteren van de prestaties van de consument of partner. Bedrijven kunnen door het aanbieden van informatie of via training de prestatie van hun klanten en partners verbeteren. Dat gebeurt op een directe manier door het verbeteren van vaardigheden en het verhogen van kennis, maar ook indirect door het verhogen van het taakspecifieke zelfvertrouwen van klanten (self- efficacy) of het verhogen van kennistoepassing. Het onderzoek richt zich op deze indirecte factoren. Op basis van de bevindingen geeft het proefschrift suggesties en richtlijnen voor bedrijven voor het aanbieden van informatie of training.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.