Stichting Natuur en Milieu
Kabinet staart zich blind op groei Schiphol
17 april 2009 - Het kabinet mikt nog steeds op forse groei van
Schiphol en regionale luchthavens. Stichting Natuur en Milieu acht dit
erg onwaarschijnlijk en vanuit klimaatambities onwenselijk. Mirjam de
Rijk, algemeen directeur: De minister houdt krampachtig vast aan
onrealistische groeicijfers. Bovendien mist deze luchtvaartnota een
slimme en groene toekomststrategie.
Recentelijk vond een meerderheid van de Tweede Kamer dat de minister
nog eens goed naar de groeicijfers van de luchtvaart in Nederland
moest kijken. Die groei was immers gebaseerd op verouderde prognoses,
vol achterhaalde aannames. Het aantal vliegbewegingen is de afgelopen
jaren namelijk redelijk constant rond de 425.000 vluchten per jaar en
is nu tijdens de crisis nog veel minder. Het kabinet rekent echter nog
steeds op 580.000 vluchten in 2020. De minister heeft kennelijk niets
met deze motie gedaan en houdt krampachtig vast aan onrealistische
groeicijfers. Met een lagere groei is overloop naar regionale
luchthavens, met alle bijbehorende investeringen en overlast, onnodig.
De hoge groeicijfers zijn ook onwaarschijnlijk in het licht van de
klimaatdiscussie. De luchtvaartnota doet hier heel zonnig over: al die
groei kan best, want de luchtvaart zal klimaatneutraal zijn in 2040.
Dit is vooral wensdenken zonder enige onderbouwing. Zelfs als voor de
luchtvaartsector het strengste (prijs)beleid wordt ingezet, en als
alle nog niet ontwikkelde maar wel wenselijke techniek op tijd
beschikbaar komt, dan nog is het aandeel van de luchtvaart in de
klimaatemissies te hoog om de opwarming van de aarde onder de 2 graden
Celsius te houden. Het kabinet is dan met de luchtvaartnota niet
voorbereid op deze toekomst.
Natuur en Milieu pleit liever voor een Lean & Green Schiphol: een
economisch slimme en groene toekomststrategie, waarbij de luchthaven
het centrum is van een groeiend netwerk aan hogesnelheidslijnen in
Europa. Een toekomstgericht Schiphol legt bovendien het accent op de
economisch belangrijke bereikbaarheid voor de Randstad en minder op
het bedienen van overstappende en low cost reizigers én haalt
natuurlijk alles uit de kast als het gaat om milieubeleid.
Publicatiedatum: 17-04-2009