Uitgeefbranche blijft zeer kritisch op eigen innovatie


ROTTERDAM, 20090417 -- De uitgeefbranche vindt zichzelf niet innovatief genoeg, professionals werkzaam in de branche geven de branche een 5 als het gaat om innovatie. Dit blijkt uit de resultaten van de tweede InCT Innovatiemeter, het imago-onderzoek binnen de uitgeefbranche dat door het vakblad InCT en onderzoeksbureau ITHAKA research jaarlijks wordt gehouden.

Met deze onvoldoende geeft de branche zichzelf een lager cijfer dan vorig jaar, toen men nog uitkwam op een 5,4. De eigen organisatie daarentegen ziet men wel als redelijk innovatief, het rapportcijfer voor de eigen organisatie komt gemiddeld uit op 6,2. Opvallend is dat uitgevers in Vlaanderen over het algemeen een positiever beeld over zowel de branche als de eigen organisatie hebben. Daarnaast ervaart men in België de daadwerkelijke implementatie aanzienlijk minder vaak als obstakel voor succesvolle innovatie.

De uitgeef-professional in Nederland denkt dat succesfactoren als mentaliteit, competenties en aandacht voldoende aanwezig zijn in de eigen organisatie. Er zijn voldoende ideeën voor innovatie, maar het budget, de daadwerkelijke implementatie en de doorlooptijd van besluitvormingsprocessen bemoeilijken de uitvoering.

De complete resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op het voorjaarscongres van InCT op 22 april 2009 in Spant! te Bussum. De rapportage is ook na te lezen in Uitgeven 2009, het InCT Jaarboek, dat op hetzelfde congres gepresenteerd zal worden.

InCTformatie 2009: Congres over innovatief uitgeven, ook in tijden van recessie
Op 22 april 2009 organiseert InCT, platform innovatief uitgeven, voor de vierde maal haar voorjaarscongres InCTformatie. De huidige tijd vraagt om slim ondernemen en om slim uitgeven. Het programma van InCTformatie zorgt ervoor dat iedereen werkzaam in de uitgeverij en media-branche de geest kan scherpen.
In het plenaire programma komen sprekers uit de branche en experts aan het woord: zij zullen interessante en inspirerende visies en praktijkvoorbeelden presenteren. Het plenaire gedeelte wordt afgewisseld met korte `powersessies' waarbij bezoekers een eigen keuze kunnen maken uit de parallelsessies met best practices op het gebied van innovatief uitgeven.
Het programma wordt afgesloten met een spraakmakende afsluiting.
Alle informatie over het programma is te vinden op www.inctformatie.nl

Over InCT
InCT (spreek uit als `inkt') is al zeven jaar hét toonaangevende merk op het gebied van innovatie bij uitgevers van boeken, tijdschriften, kranten en multimedia. Het portfolio van InCT bestaat uit een tweemaandelijks magazine, een dagelijks bijgewerkte website (www.inct.nl), een weblog, een wekelijkse nieuwsbrief, twee bijzonder succesvolle evenementen, boekpublicaties en opleidingen.

Over ITHAKA research
ITHAKA research doet onderzoek als geen ander. Met een grondige voorbereiding en het beste onderzoek - dat wordt gepresenteerd met impact - geeft ITHAKA research een verschil in besliskracht voor jou en daarmee een betere 'Return On Investment'. Specialist in media, klantstrategieën en innovatie.
www.ithaka.com