Ingezonden persbericht

Frank Gerritz - Coded Language in Gemeentemuseum Den Haag
18 april t/m 5 juli 2009
Gemeentemuseum Den Haag

Met het werk Coded Language, Hardliner uit 2002 maakte De Duitse kunstenaar Frank Gerritz (Hamburg, 1964) deel uit van de tentoonstelling Minimal = More, die begin dit jaar in het Gemeentemuseum te zien was. Hij was een van de jongere kunstenaars die het gedachtegoed van de Minimal Art oppakt en verder ontwikkelt. Het daar getoonde werk hoort bij de serie van minimalistische tekeningen met zwart vetkrijt op geëloxeerde aluminium platen, waar Gerritz al meer dan tien jaar mee bezig is. Nu heeft hij voor de projectenzaal van het Gemeentemuseum een installatie ontworpen met een selectie werken, die een dialoog zal aangaan met de schitterende Berlage architectuur van deze markante ruimte.

In zijn monumentale werken beweegt Frank Gerritz zich in het grensgebied tussen de beeldhouw- en de schilderkunst. Net als zijn oudere minimal art collega Richard Serra, houdt Gerritz zich vooral bezig met tekenen maar ziet hij zichzelf als beeldhouwer. Sculpturale aspecten als materie en ruimte spelen dan ook een belangrijke rol in zijn werk. De dikke, zwarte vetkrijt die is aangebracht op de aluminium platen oogt enerzijds fluweelachtig, anderzijds ruw en industrieel. Door een ingenieus ophangsysteem lijken de platen te zweven voor de wand. De installatie ontleent haar kracht aan de spanning die ontstaat tussen de tegenstellingen donker en licht, onbewerkt en bewerkt oppervlak, inflexibel fabrieksvervaardigd metaal en de flexibele menselijke hand.
Frank Gerritz volgde zijn opleiding in Hamburg en maakte daar deel uit van de punkscene waartoe ook generatiegenoot Daniel Richter behoort. Bij diens expressieve schilderijen, die in 2008 nog in het GEM te zien waren, lijkt dit meer voor de hand te liggen dan bij de extreem gereduceerde en analytische beeldtaal van de werken van Frank Gerritz. Bij Gerritz is dat verleden vooral terug te vinden in het permanente geluid van harde rock- en punkmuziek die hij van vroeg tot laat draait tijdens het werken in zijn atelier. Met die muziek in gedachten krijgen zijn onverzettelijke, verstild ogende werken opeens een andere, dynamische lading.
Dit geeft misschien ook een verschil aan tussen de jongere minimal art generatie en de oudere: het lichamelijke aspect van het werkproces speelt weer een belangrijke rol. En dit geldt ook voor de zintuiglijke beleving van deze kunst door de museumbezoeker: de monumentaliteit van hun geometrische vlakken geeft de werken een ruimtelijk effect. Bij het betreden van de projectenzaal is de aanwezigheid van de installatie lichamelijk te ervaren.
Frank Gerritz is in belangrijke collecties in vooral Duitsland en de VS vertegenwoordigd. Eind 2008 had hij een omvangrijke overzichtstentoonstelling in het Neues Museum Weserburg te Bremen. De daarbij verschenen rijk geïllustreerde catalogus is tijdens de tentoonstelling in de museumwinkel te verkrijgen.



Ingezonden persbericht