Vereniging Milieudefensie

Duurzame luchtvaart toekomstdroom

Luchtvaartnota wolf in schaapskleren

18 april 2009 - Vrijdag is in het kabinet de luchtvaartnota vastgesteld. Uitgangspunt van het kabinet is dat de luchtvaart ongeremd moet kunnen groeien. Volgens Milieudefensie zet het kabinet daarmee de deur wagenwijd open voor verder groei van lawaaioverlast en de uitstoot van broeikasgassen. Er is geen enkel zicht op de 'klimaatneutrale' en stille luchtvaart die het kabinet in het vooruitzicht stelt.

Meta Meijer, campagneleider verkeer bij Milieudefensie, reageert: "Schone en stille vliegtuigen bestaan niet, zullen in 2020 niet bestaan en als ze in 2040 al bestaan zullen ze nog nauwelijks gebruikt worden. Beperken van de klimaatverandering gaat niet samen met groei van de luchtvaart, die nu al ruim 10% van onze nationale emissies voor haar rekening neemt."

Als het om Schiphol gaat, praat minister Eurlings graag over selectieve groei. Het kabinet wil Schiphol reserveren voor de economisch interessante vluchten. Milieudefensie wijst er op dat de minister echter verre van selectief is als het om de andere luchthavens gaat. De overlast wordt volgens de milieuorganisatie over het land uitgesmeerd. Rond Eindhoven, Rotterdam en Lelystad zullen lawaai en luchtvervuiling fors toenemen.

Meta Meijer van Milieudefensie stelt: "Ons kabinet durft niet te kiezen voor schoner vervoer en is bang om een paar vluchten te verliezen aan vliegvelden net over de grens. Regionale overheden zitten straks opgescheept met noodlijdende vliegvelden waar bakken met geld bij moeten en de leefbaarheid in ons drukke land komt nog verder onder druk."

In de luchtvaartnota staan mooie woorden over duurzaamheid. De woorden van het kabinet echter niets toe aan wat er al gebeurt op dit gebied en wegen niet op tegen de effecten van de groei van de luchtvaart. De technische vooruitgang in de luchtvaart is keihard nodig om de klimaatimpact en de overlast te beperken.

Omdat vliegen goedkoop is worden er gemakkelijk grote afstanden afgelegd. Per kilometer is vliegen veel vervuilender dan andere vervoersvormen. Bovendien zijn vliegtuigen per liter brandstof meer dan twee keer zo schadelijk voor het klimaat, vanwege de uitstoot van verbrandingsgassen in hoge luchtlagen.