Inspectie v/h Onderwijs
Competentiegericht mbo: kansen en risico's
17 apr. 2009
Vervolgonderzoek naar de implementatie van competentiegericht
onderwijs in het mbo.
Onderwijskundige vernieuwing is een belangrijk thema in het mbo. Vanaf
2004 experimenteren opleidingen met competentiegericht onderwijs. Na
een eerste onderzoek in 2007 heeft de inspectie een vervolgonderzoek
uitgevoerd naar kwaliteit, niveau en borging van competentiegericht
mbo-onderwijs. Er zijn duidelijke stappen vooruit gezet binnen de
competentiegerichte opleidingen, constateert de inspectie.
Het evenwicht tussen kennis, vaardigheden en houding in het aanbod is
toegenomen, de afwisseling in werkvormen eveneens. Dat leidt tot meer
structuur in het onderwijsproces. Er kwam meer variatie in werkvormen,
een toename van klassikaal onderwijs, een verbeterde aanpak van
beoordelingen en meer deskundigheidsbevordering van docenten.
Veel experimentele opleidingen hebben hun formele beoordelings- en
borgingstrajecten beter op orde dan twee jaar geleden. Een deel van de
competenties wordt getoetst in de praktijk, maar over de inhoud en
organisatie hiervan zijn nog veel onzekerheden gemeld door docenten en
bedrijven.
Er is geen toename van maatwerk voor individuele deelnemers, noch van
nauwere samenwerking en afstemming met leerbedrijven en het vmbo en
hbo. Bij bedrijven, docenten en deelnemers zelf bestaat de vrees dat
de vernieuwing ten koste gaat van de diepgang en van algemene en
theoretische bagage van de deelnemers.
Er zijn stappen vooruit gemaakt, maar dat neemt niet weg dat er nog
veel te doen is om de ontwikkeling verder te brengen. Dan gaat het om
uitbalanceren van variatie in werkvormen, verstevigen van structuur en
diepgang, op orde brengen van de bedrijfsvoering en het vormgeven van
een adequate relatie met het bedrijfsleven.
De meest kritische punten betreffen volgens de inspectie het niveau en
de diepgang van de opleiding naast de externe oriëntatie die zich
vertaalt in de arbeidsnabijheid van de opleidingen.