DHV Groep

Testvaart RORO schip tussen Rotterdam, Tiel en Hoorn

Haarlem/ Amersfoort - Zondag 19 april start een serie testvaarten tussen Rotterdam, Tiel en Hoorn, waarbij trailers op een Roll On - Roll Off (RO-RO) schip worden vervoerd. Deze vorm van binnenvaart op nationale vaarwegen is nog onbekend en een duurzaam alternatief voor goederenvervoer over de weg. De testvaarten vinden plaats op initiatief van Rijkswaterstaat Noord-Holland en worden uitgevoerd met het schip de Ms. Vera. De testvaarten eindigen op 24 april. Advies- en ingenieursbureau DHV begeleidt de organisatie en uitvoering van de testvaarten.

Goedkoper en duurzaam alternatief
Het RO-RO vervoer wordt uitgevoerd tegen concurrerende prijzen ten opzichte van het wegvervoer. Op deze manier wordt de congestie in de Randstad verminderd. Arne Baruch van Rijkswaterstaat Noord-Holland: "In vergelijking met het wegvervoer van deur-tot-deur, kan de transporteur één tot twee verliesuren per rit besparen. Daarnaast komen de trekkers vrij voor nieuwe ritten en is het RO-RO vervoer per saldo schoner dan wegvervoer, doordat elke afvaart ruimte biedt voor 32 trailers." In de testvaarten worden trailers onbegeleid (zonder trekker) over water vervoerd. In het RO-RO vervoer rijden trekker-opleggercombinaties naar een opstappunt (Hoorn, Tiel en Rotterdam) en koppelen de oplegger af. Met behulp van een terminaltrekker worden de opleggers op de Ms. Vera gereden. Vervolgens vaart het schip naar de plaats van bestemming en levert de opleggers af. Daar worden de opleggers weer aan een trekker gekoppeld en naar hun eindbestemming gereden.

Reactie uit markt
Verladend en vervoerend Nederland staat positief tegenover het initiatief. Hans Vermij, Strategisch adviseur bij DHV: "Grote logistieke dienstverleners en bedrijven in bijvoorbeeld bouwmaterialenhandel hebben serieuze interesse om deel te nemen aan de testvaarten. Door aan de dagranden te laden en te lossen past het RO-RO vervoer goed in bestaande logistieke ketens. Varen gebeurt in de nacht." Ook duurzaamheidoverwegingen spelen een rol, constateert Vermij: "Maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt minstens zo belangrijk te zijn geworden als shareholder value en winstmaximalisatie. Deze trend past goed in de verdere ontwikkeling naar milieuvriendelijke fysieke distributie. Een ander groot voordeel is, dat het vervoer over water plaatsvindt, waardoor er minder vrachtautobewegingen op het hoofdwegennet in de Randstad worden verwacht."

Als de proef succesvol verloopt, is de intentie aanwezig een permanente lijndienst te realiseren. De testvaarten worden geïnitieerd door Rijkswaterstaat Noord-Holland en ondersteund door het projectbureau GOVERA*. De testvaart wordt uitgevoerd door Rhine RO-RO Services, in samenwerking met de Tielse Loswal Combinatie (TLC), de Westfriese Containerterminal (WCT), Ooms Avenhorn en MEO.


* GOVERA (GOederen VErvoer RAndstad) is een samenwerkingsverband waarin overheid en bedrijfsleven intensief werken aan een gemeenschappelijke aanpak en oplossing van de goederenvervoer problematiek in de Randstad. GOVERA doet projectvoorstellen voor verbeteringen om de groei van het transport per spoor, weg en water in de Randstad beter te organiseren en te beheersen.


©Foto: Interrijn BV:

Ms. Vera

Voor afbeeldingen op hogere resolutie kunt u contact opnemen met DHV.

Verschijningsdatum 18-03-2009

Meer informatie Rijkswaterstaat Noord-Holland Arne Baruch (023) 530 18 36

DHV Werner Tolsma (033) 468 20 15