Consumentenautoriteit start voorlichting misleidende telemarketing

20/04/2009 14:04

Consumentenautoriteit

Jaarlijks krijgt bijna 1 op de 4 Nederlanders te maken met agressieve en misleidende telefonische verkoop. Dit zijn ruim 800.000 mensen van 18 jaar en ouder die voor een bedrag van gemiddeld 121 euro per jaar schade lijden, zo bleek uit een recent onderzoek van de Consumentenautoriteit naar oneerlijke handelspraktijken. Daarom is de Consumentenautoriteit vandaag gestart met een voorlichtingscampagne via ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. ConsuWijzer biedt informatie en de ConsuWijzer Tele-Checklist om spijtaankopen te voorkomen.

Doe de ConsuWijzer Tele-Check

Door onjuiste of ontbrekende informatie of een agressieve benadering gaan jaarlijks vele consumenten in op een telefonisch aanbod waarvan zij later spijt krijgen. Onder het motto 'Misleidende verkooptelefoontjes? Zó ga je daar mee om!' staat op www.consuwijzer.nl een nieuwe special over: Hoe reageer je adequaat op verkooptelefoontjes? Wat zijn je rechten bij telemarketing? Hoe kun je een ongewenste aankoop ongedaan maken? De campagne richt zich met name op ouderen en hun omgeving, aangezien ouderen vaak extra kwetsbaar zijn voor misleidende telemarketing.

Consumenten kunnen via de website of telefonisch via (088) 0707070 de ConsuWijzer

Tele-Checklist opvragen en naast hun telefoon leggen. Deze checklist bestaat uit een aantal vragen waarop de consument een duidelijk antwoord moet krijgen voordat hij kan besluiten of het aanbod voor hem interessant is, zoals: Wie belt er precies met welk aanbod? Wat kost het? Is dit bedrag inclusief alle kosten? Hoe lang zit ik eraan vast?

Telemarketing aandachtsgebied Consumentenautoriteit

In 2009 is telemarketing één van de prioriteiten van de Consumentenautoriteit. Naast het voorlichten van consumenten over hun rechten kan de Consumentenautoriteit ook optreden tegen bedrijven die misleidende of agressieve telemarketing toepassen. Marije Hulshof, directeur Consumentenautoriteit: "Bij het onaangekondigd bellen van consumenten met een aanbod gelden strikte regels waaraan bedrijven zich moeten houden. Wij lichten consumenten voor via ConsuWijzer en kunnen als toezichthouder handhavend optreden. Deze combinatie versterkt de positie van de consument."

De Consumentenautoriteit houdt deze campagne in het kader van 'Fraud Prevention Month', een initiatief van het internationale netwerk van consumententoezichthouders ICPEN om consumenten wereldwijd te attenderen op misleidende praktijken.





http://www.consuwijzer.nl




Consumentenautoriteit