Ministerie van Economische Zaken

Consumentenautoriteit heeft zijn plek verworven

20 april 2009 | nieuwsbericht | Consumentenbeleid | Crash Team
Oneerlijke Concurrentie | Solvit

De Consumentenautoriteit heeft laten zien dat ze tanden heeft en er is
veel ondernomen om de consument te ondersteunen. Dat zei
staatssecretaris Heemkerk donderdag 16 april bij het in ontvangst
nemen van het jaarverslag van de consumentenwaakhond in Den Haag.


Extra garanties

De staatssecretaris bracht tijdens de presentatie onder meer de extra
garantie onder de aandacht die consumenten kunnen kopen bij
bijvoorbeeld elektronicaproducten.

De consumentenautoriteit heeft onderzoek gedaan naar extra garanties
in de elektronicabranche bij zes ondernemingen met samen ruim 180
vestingen. Hieruit blijkt dat de consument niet altijd volledig en
juist geïnformeerd wordt, over wat de bijgekochte garantie biedt
bovenop de wettelijke rechten die de consument al heeft. In 2007 en
2008 hebben de elektronicaketens voor 36 miljoen euro aan extra
garanties verkocht.

Gebakken lucht

´We hebben in Nederland geen vaste garantietermijn, maar een termijn
die afhangt van de levensduur van het product. Iedere consument heeft
zo recht op een deugdelijk product. Bijkopen van garanties is in de
meeste gevallen niet nodig. In feite koop je dan gebakken lucht´,
aldus Heemkerk.

Meer informatie

* Dossier: ConsumentenbeleidEen goed geïnformeerde consument, die
zijn rechten en plichten ten aanzien de aankoop van producten en
diensten kent, draagt bij aan een goede marktwerking. Het
consumentenvertrouwen neemt bovendien toe als consumenten kunnen
terugvallen op een onafhankelijke geschillencommissie of een
publieke toezichthouder. Het informatieloket
http://www.consuwijzer.nl/ verstrekt consumenten informatie zoals
praktisch advies, tips, voorbeelden en telefoonnummers van
relevante organisaties.
* Consuwijzer