Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid


20 apr 2009

Alarmknop op de bus en in de in de trein

De Nederlandse busmaatschappijen willen in alle busssen alarmknoppen plaatsen, die chauffeurs in nood kunnen activeren om raddraaiers af te schrikken. Ervaring in het Verenigd Koninkrijk leert dat het enorme lawaai van dergelijke knoppen de agressieve passagier meestal het hazenpad doet kiezen.

Dit zegt de voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), Anne Hettinga, vandaag in de Spits. Hettinga stelt dat de Britten door een combinatie van slimme maatregelen erin zijn geslaagd het geweld in het openbaar vervoer in een jaar tijd met 75 procent terug te dringen.

Naast de alarmknop is dit het undercover laten meereizen van agenten op beruchte buslijnen en het op bepaalde trajecten de bussen te laten volgen door politie in burger.

Niet alleen de FMN denkt aan alarmknoppen, ook de SP. De partij wil in elke treincoupé een alarmknop voor de reizigers. Dit is één van de elf voorstellen die de SP doet in het `Offensief voor veiligheid in het openbaar vervoer'. Andere voorstellen zijn ondermeer: de conducteur terug op iedere tram, metro en trein, directe inspraak van personeel op dienstregeling, betere bescherming van geweldsslachtoffer en beter contact tussen chauffeur en meldkamer en tussen chauffeurs onderling.