Vier miljoen voor samenwerking onderwijs en bedrijfsleven

De ministers Van der Hoeven (EZ), Plasterk (OCW) en Verburg (LNV) stellen gezamenlijk vier miljoen euro beschikbaar voor 'Onderwijs Netwerk Ondernemen'. De bewindslieden willen de samenwerking tussen scholen en het bedrijfsleven stimuleren en versterken. Het is de bedoeling dat meer leerlingen en studenten zich ondernemender gaan gedragen. Daarnaast krijgen ze meer inzicht wat ondernemerschap inhoudt waardoor ze na afronding van hun opleiding een eigen bedrijf starten. Ondernemen kan als apart thema worden aangeboden binnen het onderwijs, maar kan ook een onderdeel uitmaken bij andere vakken. Scholen uit het basis-, voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs, lerarenopleidingen, onderzoeksinstellingen, ondernemers en andere partijen, zoals de Kamer van Koophandel kunnen een beroep doen op deze subsidie. Daarmee kunnen scholen (per regio of per sector) samen met het bedrijfsleven een netwerk opzetten waardoor makkelijker kennis uitgewisseld kan worden en 'ondernemen' verankerd wordt in het onderwijs. Per netwerk bedraagt de subsidie 75 procent van de kosten, met een maximum van 150.000 euro. Een onderwijsinstelling dient namens alle participerende partijen de aanvraag in. Deze regeling is vanaf maandag 20 april van kracht. Het indienen van een subsidieaanvraag is mogelijk tot en met 15 juni van dit jaar. 'Onderwijs Netwerk Ondernemen' maakt deel uit van het actieprogramma Onderwijs en Ondernemen. Met dit actieprogramma ondersteunen de ministeries van EZ, OCW en LNV onderwijsinstellingen om het 'leren ondernemen' verder te ontwikkelen, kennis uit te wisselen met het bedrijfsleven en de resultaten van ondernemen in het onderwijs te onderzoeken. Het actieprogramma wordt uitgevoerd door SenterNovem. Enkele voorbeelden van projecten zijn:

- Twee leerlingen van de Paulusschool in Wychen zijn een boeken- en kaartenwinkel begonnen op school. Ze hebben zoveel mogelijk interessante producten zelf gemaakt en verkocht. Daarnaast zijn tweedehands boeken verkocht, en is er een Valentijnskaarten actie opgezet. Hun motto: we maken de klanten blij, en dat is voor ons ook goed.
- Acht leerlingen van het Calvijn College in Krabbendijke hebben een bestaand product ingekocht en vervolgens weer verkocht: een bureauklok met een fotolijstje. De groep is er voortvarend mee aan de slag gegaan! Opvallend is hun strakke manier van samenwerken. Er bestaat een heldere taakverdeling en ze kunnen elkaar daar op aanspreken.
- Negen studenten van het MBO maken van karton een vogelhuisje dat volledig afbreekbaar is. Na de broedtijd vergaat het. Een tweede kenmerk is dat ze uitgebreid aandacht besteden aan de vormgeving: het huisje ziet er fraai uit! Deze groep is in staat het product daadwerkelijk te maken en te verkopen. Binnenkort wordt een nieuwe oplage van 50.000 exemplaren geproduceerd.

Noot voor redacties (