Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Transparantie bij hypotheekadvies zeer belangrijk

Consument kiest voor uurtarief bij hypotheekadviseur

Huizen, 20 april 2009 - Uit onderzoek van Trendbox naar de beloning van hypotheekadviseurs blijkt dat consumenten transparantie bij hypotheekadvies zeer belangrijk vinden; 88% hecht belang aan inzage in advies- en bemiddelingskosten en 92% vindt de inzichtelijke opbouw van de hypotheekkosten erg belangrijk. Bovendien kiest de consument er voor om de hypotheekadviseur per uur te betalen voor de verrichte werkzaamheden in plaats van hem te laten betalen door de geldverstrekker middels een provisie.

Provisieloos
Uit het onderzoek, wat in opdracht van De Hypotheekshop is uitgevoerd, blijkt verder dat de meerderheid (52%) van de ondervraagden aangeeft zelf de adviseur te willen betalen voor zijn advies. Vooral het feit dat deze methode duidelijkheid biedt over de kosten en geen verrassingen heeft, is debet aan deze voorkeur. Daarnaast biedt, volgens de ondervraagden, het uurtarief boven de provisie echt voordeel aan de klant, het gevoel dat de hypotheekadviseur het beste met je voor heeft en de klant ruimte om te onderhandelen. Ron Bavelaar, algemeen directeur van De Hypotheekshop: 'Dit onderzoek toont aan dat de consument behoefte heeft aan ongekleurd advies en niet wil dat de adviseur betaald wordt door de geldverstrekker.'

Urendeclaratie
Uit de onderzoeksgegevens blijkt verder dat ruim 60% van de Nederlanders het geen enkel probleem vindt als hypotheekadviseurs, net als andere beroepsgroepen, zoals notarissen, advocaten en accountants, per uur worden betaald.

De Hypotheekshop heeft als eerste - en tot nu toe enige hypotheekadvies keten - haar verantwoordelijkheid genomen om volledige transparantie te bieden. Door consumenten niet alleen de provisie te tonen maar hen ook middels een urendeclaratie inzicht te geven wat precies voor die provisie gedaan wordt. De Hypotheekshop gaat nog een stap verder en biedt consumenten de keuze de adviseur te betalen vanuit de provisie of op basis van een uurtarief. Bij het uurtarief wordt gegarandeerd dat de consument nooit meer betaald dan dat adviseur aan provisie ontvangt. Maakt de adviseur meer uren dan hij als provisie ontvangt dan hoeft de consument niet bij te betalen, maakt hij minder uren dan krijgt de consument het verschil terug.

De Hypotheekshop
De Hypotheekshop is met circa 200 vestigingen de grootste hypotheekadvies keten in Nederland, waar iedereen terecht kan voor een duidelijk verhaal over hypotheken, pensioenen en verzekeringen. Voor nu én voor de toekomst. De Hypotheekshop geeft ongekleurd advies en is niet gebonden aan een bank, verzekeringsmaatschappij of andere financiële instelling.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht