Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 17 april 2009

Multimediale merkstrategie uitgevers een succes

Websites dagbladen zorgen voor verdubbeling van het lezerspubliek

De dagbladsites realiseren een groot aanvullend lezerspubliek. Gemiddeld zorgen de dagbladsites maandelijks voor een verdubbeling van het aantal unieke lezers, terwijl 17% van de dagbladlezers beide mediakanalen naast elkaar gebruikt. Dat blijkt uit de gekoppelde bereikcijfers van NOM (print) en STIR (online).

Bron voor multimediaal bereik
De Stichting Internetreclame (STIR) en het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) hebben op 14 april voor het eerst hun databestand met gecombineerd bereik van print en online gepubliceerd. Erik Grimm, hoofd onderzoek bij Cebuco: "Dit is voor dagbladuitgevers een langgekoesterde wens omdat in de afgelopen jaren steeds meer in online producten is geïnvesteerd. Zij zijn nu in staat om met deze breed geaccepteerde cijfers het totale bereik van het dagbladmerk aan te tonen."

Olaf Croon, directeur Cebuco: "Uit deze nieuwe cijfers blijkt dat de verschillende uitgeefactiviteiten elkaar niet kannibaliseren, maar juist aanvullen en versterken. Het totale massale bereik bewijst de kracht van de Nederlandse dagbladmerken."

Met het fusiebestand kan zowel het exclusieve bereik van beide mediumtypen als de overlap bepaald worden. Met het nieuwe bestand zijn uitgevers in staat om het gecombineerd bereik van hun print- en internetactiviteiten aan adverteerders voor te leggen. Maar ook mediastrategen kunnen voor complexe communicatiestrategieën gebruik maken van de verhoudingen tussen print- en internetbereik.

Keuze fusietechniek
Aan de publicatie is een lange periode van testen en valideren vooraf gegaan. Beide onderzoeken hebben gezocht naar de juiste techniek voor gecombineerd bereik van print en online. De onderzoekers van NOM en STIR hebben samen met Pointlogic een methode ontwikkeld die aan alle eisen voldoet. Daarbij is de hulp van buitenlandse expertise ingeroepen. In het tijdperk van crossmediaal uitgeven is dit een uniek project, zowel in Nederland als in geheel Europa.

Het gefuseerde bestand zal tweemaal per jaar aan de markt geleverd worden en wordt altijd op de meest recente NOM Doelgroep Monitor en STIR Webmetergegevens gebaseerd. ________________________________________________