Start proef met dynamische snelheid op de A58 bij Tilburg

Vanaf 21 april wordt op de A58 in het stedelijke gebied tussen Goirle en Tilburg (knooppunt de Baars -aansluiting Goirle) geëxperimenteerd of dynamische snelheden bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Wanneer nodig wordt de snelheid tijdelijk verlaagd naar 80 km/u. Dit is de tweede proef van in totaal vijf proeven met dynamische snelheden. In januari 2009 is het eerste traject gestart op de A1 bij Bussum met een snelheidsverhoging in de rustige uren om de reistijd te verkorten.

Op de dagen dat het voorspelde daggemiddelde voor fijn stof boven de norm dreigt te komen, wordt de maximumsnelheid verlaagd. Pieken in de gemeten fijn stof zijn voornamelijk afhankelijk van plaatselijk weersomstandigheden. De fijn stof kan dan blijven hangen als de lucht in de bovenste luchtlaag warmer is dan de onderste luchtlaag en er bijvoorbeeld geen wind is. Snelheidsverlaging is een van de manieren om de pieken in het fijn stof op te vangen. Fijn stof wordt ook wel PM10 genoemd, wat staat voor deeltjes (in engels particulate matter) die kleiner zijn dan 10 micrometer.

De verwachting is dat op zo'n 80 tot 90 dagen per jaar de snelheid wordt aangepast van 120 km/u naar 80 km/u. Tijdens de dagen dat er een snelheidsverlaging geldt, worden er regelmatig snelheidscontroles door het KLPD uitgevoerd.

Er wordt onderzocht hoe het dynamisch verlagen van de snelheid zich verhoud tot een permanente verlaging van de maximum snelheid naar 80 km per uur. Als dynamische snelheden werken dan kan er veel gerichter gestuurd worden op snelheid om zo de milieudoelen voor fijn stof te behalen. Dit is goed voor de omwonenden én voor de weggebruiker omdat die vaker harder mag rijden dan bij een permanente snelheidsverlaging.

Aanvullende informatie bij het persbericht:

Dynamische snelheid: meerdere doelen

Dynamische snelheden maken het mogelijk om de snelheidslimiet op wegen af te stemmen op de actuele omstandigheden. Aanpassing van de snelheidslimiet aan onverwachte en wisselende situaties zoals weer, drukte of een ongeval, kan:


- de verkeersveiligheid vergroten;


- de doorstroming verbeteren;


- de milieubelasting beperken.

Op de verschillende trajecten wordt met een ander doel geëxperimenteerd met dynamische snelheden. Zo staan de effecten op reistijden centraal op de A1. Hoe met dynamische snelheden ingespeeld kan worden op weersomstandigheden en op schokgolven wordt onderzocht op de A12 tussen Gouda en Woerden richting Utrecht. Op de A12 (Voorburg stad uit) en A20 Rotterdam noordbaan zal zowel de doorstroming als de effecten op de luchtkwaliteit bepaald worden.

Het doel van de experimenten is om te kijken of dynamische snelheden in de praktijk zinvol, uitvoerbaar en begrijpbaar zijn voor weggebruikers. Het motto van de proeven: snelle rijden wanneer het kan en langzamer waar het moet.

Naar aanleiding van deze proeven zal bezien worden of bredere introductie van dynamische snelheden zinvol is.

Borden boven en langs de weg

Weggebruikers worden ter plaatse geattendeerd op aangepaste maximumsnelheden door aanduidingen op de borden boven de weg of door wisselborden direct naast de weg. Daarnaast wordt met een pictogram de reden aangegeven voor de snelheidsaanpassing.

De trajecten zelf worden gemarkeerd met borden in de berm die aangeven dat er op het traject sprake is van een dynamische snelheidslimiet.

Noot aan redacties (