Ernst & Young: Ondernemers ontevreden over dienstverlening overheid

21/04/2009 10:00

Ernst & Young

DEN HAAG, 21 april 2009 - De dienstverlening van de overheid scoort in zijn geheel slecht bij ondernemers. De algehele dienstverlening van Nederlandse gemeenten scoort bij de ondernemers slechts een 5,3, de digitale dienstverlening een 5,8. Bovendien merken ondernemers nog niets van de vermindering van de regeldruk waarmee het kabinet zich profileert. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young in samenwerking met VNO-NCW, MKB Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de beurs Overheid en ICT onder 601 ondernemers. De respondenten zijn ontevreden over service, kennis en afhandelingtermijnen bij de gemeenten.

Er bestaat een grote behoefte aan verdere ontwikkeling van de digitale dienstverlening vanuit de ondernemers. Zij schetsen het veelvuldig aanleveren van dezelfde informatie aan verschillende overheidsinstanties als belangrijkste knelpunt. Guill van den Boom van Ernst & Young: "De digitale dienstverlening van ondernemers aan hun klanten loopt voorop in vergelijking met de digitale dienstverlening van de overheid aan bedrijven. De overheid moet de opgelopen achterstand inhalen en kunnen voldoen aan de behoefte van de ondernemer. Ondernemers moeten zich vooral kunnen richten op hun core business en administratieve lasten moeten daarbij door betere digitale dienstverlening tot een minimum worden teruggedrongen."

Ondernemers hebben voor het afnemen van standaardproducten een sterke voorkeur voor digitale communicatie met de overheid in plaats van brieven, formulieren en loketbezoeken. Van alle ondervraagde ondernemers is 82% van mening dat de overheid zichzelf moet verplichten om een bepaald percentage van haar dienstverlening waar mogelijk digitaal aan te bieden via de website.

Ondernemers zijn (nog) niet overtuigd van de beveiliging van bedrijfsgegevens door de digitale overheid. Slechts 24% van de ondernemers verwacht dat de overheid bedrijfsgegevens goed beveiligd heeft. Ook denkt minder dan de helft van de ondervraagde ondernemers dat de overheid erin zal slagen om de lasten van het bedrijfsleven via de elektronische weg te verminderen.

Van den Boom: "Om de dienstverlening van de gemeente op het beoogde niveau te brengen is het noodzakelijk op een aantal punten verbeteringen aan te brengen, zoals het op maat maken van informatie voor de ondernemers. Daarnaast moet het aanleveren van informatie aan de overheid vereenvoudigd worden door slimme inzet ICT en het centraliseren en inrichten van uniforme ICT-voorzieningen."