Openbaar Ministerie


* >Dynamische snelheid op de A58 bij Tilburg

Dynamische snelheid op de A58 bij Tilburg

21 april 2009

Vanaf 21 april wordt op de A58 tussen Goirle en Tilburg bekeken of dynamische snelheden bijdragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit. Op de dagen dan een lagere snelheid geldt, houdt het KLPD extra snelheidscontroles.

Op de dagen dat het voorspelde daggemiddelde voor fijn stof boven de norm dreigt te komen, wordt de maximumsnelheid naar 80 km/u verlaagd. Pieken in de gemeten fijn stof zijn voornamelijk afhankelijk van plaatselijk weersomstandigheden. De fijnstof kan dan blijven hangen als de lucht in de bovenste luchtlaag warmer is dan de onderste luchtlaag en er bijvoorbeeld geen wind is. Snelheidsverlaging is een van de manieren om de pieken in het fijnstof op te vangen. Fijnstof wordt ook wel PM10 genoemd, wat staat voor deeltjes (in het Engels 'particulate matter') die kleiner zijn dan 10 micrometer.

Waarschijnlijk wordt op zo'n 80 tot 90 dagen per jaar de snelheid aangepast . Tijdens de dagen dat er een snelheidsverlaging geldt, worden er regelmatig snelheidscontroles door het KLPD uitgevoerd.

Er wordt onderzocht hoe het dynamisch verlagen van de snelheid zich verhoud tot een permanente verlaging van de maximum snelheid naar 80 km per uur. Als dynamische snelheden werken, dan kan er veel gerichter gestuurd worden op snelheid om zo de milieudoelen voor fijnstof te behalen. Dit is goed voor de omwonenden én voor de weggebruiker omdat die vaker harder mag rijden dan bij een permanente snelheidsverlaging.