* >Dynamische snelheid op de A58 bij Tilburg
Dynamische snelheid op de A58 bij Tilburg
21 april 2009
Vanaf 21 april wordt op de A58 tussen Goirle en Tilburg bekeken of
dynamische snelheden bijdragen aan het verbeteren van de
luchtkwaliteit. Op de dagen dan een lagere snelheid geldt, houdt het
KLPD extra snelheidscontroles.
Op de dagen dat het voorspelde daggemiddelde voor fijn stof boven de
norm dreigt te komen, wordt de maximumsnelheid naar 80 km/u verlaagd.
Pieken in de gemeten fijn stof zijn voornamelijk afhankelijk van
plaatselijk weersomstandigheden. De fijnstof kan dan blijven hangen
als de lucht in de bovenste luchtlaag warmer is dan de onderste
luchtlaag en er bijvoorbeeld geen wind is. Snelheidsverlaging is een
van de manieren om de pieken in het fijnstof op te vangen. Fijnstof
wordt ook wel PM10 genoemd, wat staat voor deeltjes (in het Engels
'particulate matter') die kleiner zijn dan 10 micrometer.
Waarschijnlijk wordt op zo'n 80 tot 90 dagen per jaar de snelheid
aangepast . Tijdens de dagen dat er een snelheidsverlaging geldt,
worden er regelmatig snelheidscontroles door het KLPD uitgevoerd.
Er wordt onderzocht hoe het dynamisch verlagen van de snelheid zich
verhoud tot een permanente verlaging van de maximum snelheid naar 80
km per uur. Als dynamische snelheden werken, dan kan er veel gerichter
gestuurd worden op snelheid om zo de milieudoelen voor fijnstof te
behalen. Dit is goed voor de omwonenden én voor de weggebruiker omdat
die vaker harder mag rijden dan bij een permanente
snelheidsverlaging.
Openbaar Ministerie