Rabobank Nederland


---

Recessie in de seafood-industrie

21-4-2009 | Economisch

Door de economische crisis gaan mensen minder vaak uit eten. Dit is de belangrijkste oorzaak van de recessie die de seafood-industrie (vis-, schaal- en schelpdieren) nu beleeft. "Er is een trend om minder geld uit te geven aan eten. De visverwerkers in het Westen, met name de foodservice-leveranciers, worden daar hard door geraakt," aldus Gorjan Nikolik, analist bij Rabobank.

Visrestaurants getroffen
Het restaurantbezoek loopt op dit moment terug, maar visrestaurants hebben hieronder meer te lijden dan restaurants met andere vleesproducten. Meer dan 50 procent van de seafood-producten wordt verkocht via restaurants.

Producten zoals garnalen, verse tonijn en sushi hebben een sterke binding met foodservices en worden daarom harder getroffen dan seafood-producten die via supermarkten of vishandels worden verkocht. In sommige gebieden is bijvoorbeeld de consumptie van sushi met 50 procent gedaald.

"De sushi-eter consumeert minder in restaurants, en er is eigenlijk geen product dat een alternatief voor verse sushi biedt. Daarom komt de klap harder aan bij restaurants met sushi op het menu en bedrijven die de verse vis aan restaurants leveren," zegt seafood-analist Nikolik.

Traditionele, vaakgegeten visproducten crisis-bestendig Regionale, vaakgegeten seafood-producten zijn over het algemeen veel minder vatbaar voor de effecten van de economische crisis. "Traditionele seafood-producten hebben het minst te lijden onder de crisis, omdat ze worden beschouwd als essentieel voor de cuisine en cultuur van de consument," aldus Nikolik.

Traditionele visproducten zijn bijvoorbeeld fish and chips in Groot-Brittannië, heek in Spanje, baccalau (stokvis ofwel gezouten kabeljauw) in Portugal, mosselen in België, haring in Nederland en karper in Polen.

"Voor de Britse consument kan fish and chips eigenlijk niet zonder kabeljauw. In Nederland is er geen goedkoper alternatief voor haring met uitjes. Hoe meer een bepaalde soort vis deel uitmaakt van de cultuur, des te minder wordt hij geraakt door veranderingen in de economie," zegt Nikolik.

---

Contact

Food & Agribusiness
Tel: 030-2165714

* Contactformulier