Project Gemeente Westland

parels schakelen tot een ketting
Toeristische parels schakelen tot een ketting
Publicatiedatum: 21-04-2009

Afgelopen maandag, 20 april, hebben meer dan 100 belangstellenden uit de recreatieve en toeristische sector in Westland deelgenomen aan een zogeheten netwerkbijeenkomst in Themapark 'de Westlandse Druif' in Monster.

Deze bijeenkomst, georganiseerd door de gemeente Westland, de VVV en de Werkgroep Streekpromotie, had tot doel verschillende partijen bijeen te brengen en een basis te leggen voor verdere samenwerking in de toekomst om Westland positief op de kaart te zetten.

In zijn openingswoord benadrukte wethouder Arne Weverling (cultuur, recreatie en toerisme) dat Westland op toeristisch gebied meer te bieden heeft dan menigeen denkt. Het toeristisch product van Westland is méér dan een acht kilometer lange kuststrook. De combinatie met het unieke tuinbouwcomplex rond elf historische dorpskernen, alsook een fijnvertakt waternetwerk, maakt dat bezoekers van het Westland niet snel uitgekeken hoeven te zijn op wat deze streek aan toeristische mogelijkheden te bieden heeft. Wethouder Weverling: "Themapark de Westlandse Druif, Camping Vlugtenburg, het Varend Corso, de Zomerbloemententoonstelling, het zijn allemaal Westlandse pareltjes om trots op te zijn. Nu ligt er de uitdaging de schakels te vinden om met al die parels een mooie ketting te maken."

Weverling hield een warm pleidooi voor meer samenwerking en daardoor voor meer samenhang. VVV-directeur Eric Schipper is het hier van harte mee eens. Hij voegt aan de woorden van de wethouder toe dat het aanbod van toeristische activiteiten en evenementen in Westland weliswaar bijzonder gevarieerd is, maar dat dat vooral bekend is bij de Westlanders zelf en in de directe omgeving van Westland. Er ligt nog een schone taak in het gebied daarbuiten meer bekendheid aan de toeristische betekenis van Westland te geven. De VVV kan hierin, als gastheer en vooral als beheerder van een toeristische databank, een centrale rol spelen.

De bijeenkomst werd afgesloten met een presentatie over het imago van Westland. Immers, alle spelers op recreatief en toeristisch gebied zijn belangrijke ambassadeurs van Westland. Zij bepalen voor een groot deel welke indruk de bezoeker heeft van Westland en wat voor beeld hij meeneemt naar huis. Ook in deze presentatie was de centrale boodschap: van versnipperde uitingen en onsamenhangende boodschap, naar een samenhangend verhaal met beleving en emotie. Westland heeft niet de ambitie een tweede Scheveningen te worden, of een toeristische trekpleister zoals Maastricht. Echter, wat we te bieden hebben, kunnen we door samen te werken veel beter etaleren.