Ministerie van Economische Zaken


Reactie op motie 31.070, nr. 40


> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag
Directoraat-Generaal
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Energie en Telecom
Directie Energie en
Binnenhof 4 Duurzaamheid
2513 AA 's-GRAVENHAGE Bezuidenhoutseweg 30
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070-3798911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
M. Buys
T 070 379 69 30
F 070 379 74 23
m.buys@minez.nl
Datum 21 april 2009

Ons kenmerk
Betreft Reactie op motie 31.070, nr. 40 ET/ED/ 9063192


Tijdens het AO van 26 maart 2009 heeft de minister van Financiën toegezegd dat
ik schriftelijk zou reageren op motie 31 070, nr. 40 van de leden Thieme en
Pechtold. Bij deze geef ik invulling aan die toezegging.

Beoordeling:
Ik ontraad deze motie.

Toelichting:
In de motie wordt het kabinet, onder verwijzing naar de ervaringen in Duitsland,
opgeroepen om maatregelen te treffen voor kleinschalige duurzame
energieopwekking door huishoudens met een langdurige prijsgarantie op
teruglevering aan het elektriciteitsnet. Ik ga er vanuit dat de indieners daarbij
refereren aan het Duitse Einspeisungsgesetz dat, voor wat betreft huishoudens,
vooral relevant is als het gaat om de toepassing van Zon-PV.

In Nederland wordt Zon-PV op dit moment gestimuleerd via de SDE. De
systematiek van de SDE voorziet, net als in Duitsland, in een meerjarig
gegarandeerde prijs per geproduceerde kWh zonne-energie. Deze gegarandeerde
prijs wordt in de SDE aangeduid met de term "basisbedrag". Net als in Duitsland
is de hoogte van de gegarandeerde prijs gebaseerd op een berekening van de
integrale kostprijs van een Zon-PV-installatie.
In de systematiek van de SDE wordt de hoogte van het basisbedrag voor de
gehele looptijd van de beschikking vastgesteld, i.c. bij Zon-PV voor 15 jaar. De
vergoeding die een huishouden van haar energiebedrijf krijgt voor de door haar
opgewekte energie wordt via de SDE-subsidie gedurende de genoemde 15 jaar
aangevuld tot het niveau van het basisbedrag. In Nederland is het gegarandeerde
bedrag dat men ontvangt dus opgebouwd uit een deel subsidie en een deel
opbrengst uit energieverkoop. In Duitsland wordt alleen het gegarandeerde
bedrag uitgekeerd en gaat het niet om een uit twee delen samengesteld bedrag.
Beiden systemen bieden zoals gezegd een meerjarige zekerheid en verschillen op
dat punt dus niet van elkaar.

Pagina 1 van 2


Directoraat-Generaal
Energie en Telecom
Directie Energie en
Duurzaamheid
Daarnaast is in het aanvullend beleidsakkoord afgesproken dat de SDE zal worden
gefinancierd uit een opslag op het elektriciteitstarief. Met deze beslissing is er ook Ons Kenmerk
voor wat betreft de financieringsbron geen verschil meer tussen de SDE en het ET/ED/ 9063192
Duitse systeem.

Er resteert dan nog één verschil, te weten het feit dat het voor de stimulering van
(kleinschalige) Zon-PV beschikbare budget in de SDE jaarlijks is geplafonneerd,
terwijl het in Duitsland om een openeinderegeling gaat.
Een aantal jaren geleden is besloten om het toenmalige openeindekarakter van de
voorganger van de SDE, de MEP-regeling, te beëindigen en ik zie geen reden om
deze beslissing (gedeeltelijk) terug te draaien voor huishoudens. In het
aanvullend beleidsakkoord is ook aangegeven dat de SDE in zijn huidige vorm zal
blijven bestaan en de plafonnering is een integraal onderdeel van de SDE-
systematiek.

Bij de discussie over de invulling van de SDE 2008 en 2009 heb ik reeds
aangegeven dat ik, gelet op de op dit moment relatief hoge meerkosten van Zon-
PV en het feit dat de marktpartijen de technologie nog moeten leren toepassen,
een beperkt budget voor Zon-PV beschikbaar stel. Ik sta nog steeds achter die
keuze.


(w.g.) Maria J.A. van der Hoeven
Minister van Economische Zaken


Pagina 2 van 2


---- --