Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Antwoorden op kamervragen van Leijten over het veilen van mensen die zorg nodig hebben

Antwoorden op kamervragen van Leijten over het veilen van mensen die zorg nodig hebben

Kamerstuk, 20 april 2009

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

20 april 2009

CZ-K-U-2921009

Geachte voorzitter,

Antwoorden van minister Klink, mede namens de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de staatssecretaris van Economische Zaken, op de vragen van het Kamerlid Leijten (SP) over het veilen van mensen die zorg nodig hebben (2009Z04609).

Vraag 1

Wat is uw reactie op het bericht dat de zorgveiling voor de kraamzorg niet heeft geleid tot lagere prijzen?

Vraag 2

Wat is de toegevoegde waarde van zorgveiling.nl wanneer het niet leidt tot het drukken van de prijs? Bent u van mening dat het zijn innovatieve prijs waar maakt?

Antwoord 1 en 2

In haar rapport Monitor Kraamzorgveiling 2006-2008 nuanceert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de opmerking dat de zorgveiling niet leidt tot lagere prijzen. Kraamzorgaanbieders hebben zich contractueel verplicht om altijd een vooraf vastgesteld minimum kortingsbedrag (de `startbieding') te bieden. Uit de Monitor blijkt dat de geboden kortingen bovenop de startbieding teruglopen. Maar door de startbieding blijft het prijsniveau van geveilde kraamzorgvragen nochtans lager dan de door de NZa vastgestelde maximumtarieven. Dus hoewel het prijsverlagende effect van de kraamzorgveiling relatief is afgenomen, resteert wel degelijk een prijsverlagend effect in absolute zin.

Het behalen van lagere prijzen is overigens niet het enige doel van de zorgveiling. In haar Monitor constateert de NZa de onderstaande positieve gevolgen:

- Een objectief en transparant proces van zorginkoop en zorgtoewijzing


- Het openbreken van markten

- Meer aandacht voor kwaliteit van zorg bij de contractering van zorgaanbieders

- Een efficiënt verlopend zorginkoopproces (lage administratieve belasting)

Wat dat betreft ben ik van mening dat de zorgveiling gedurende de rapportageperiode creatief wegen heeft verkend om op een alternatieve manier doelmatig en kwalitatief zorg in te kopen. Alleen al om deze reden vind ik het toekennen van de financiële bijdrage vanuit het Actieprogramma Maatschappelijke Sectoren en ICT (MICT), zijnde de innovatieprijs die op 1 november 2007 is uitgereikt, terecht.

Vraag 3

Hoeveel meer kraamzorgaanbieders hebben toegang verkregen tot de kraamzorgmarkt? Kunt u ingaan op de toegevoegde waarde daarvan?

Antwoord 3

Uit overleg met de NZa blijkt dat zij niet beschikt over de kwantitatieve gegevens om deze vraag te beantwoorden. Wel is gebleken dat de kraamzorgveiling meer kraamzorgaanbieders beter in staat stelt om toe te treden tot geografische markten waar zij voorheen niet actief waren. Ook kleine kraamzorgaanbieders, die geen groot-volume jaarcontract kunnen sluiten, komen via de kraamzorgveiling beter aan bod.

De toegevoegde waarde van meer aanbieders op de kraamzorgmarkt is in de eerste plaats dat zorgconsumenten meer keuzemogelijkheden krijgen. Doordat de prestaties van verschillende zorgaanbieders goed vergeleken kunnen worden, ontstaat meer concurrentie. Dit leidt - onder de randvoorwaarden die de NZa als marktmeester bewaakt - tot een meer toegankelijke en betaalbare zorg van goede kwaliteit.

Vraag 4

Op welke wijze wordt gecontroleerd of de afnemers/bieders op de zorgveiling voldoen aan de bekwaamheidseisen om de gevraagde zorg te verlenen? Kunt u uw antwoord toelichten?

Antwoord 4

Alle kraamzorginstellingen, of hun zorg nu via de kraamzorgveiling of met traditionele zorginkoop wordt ingekocht, moeten voldoen aan de kwaliteitseisen op grond van de Kwaliteitswet zorginstellingen. De beide betrokken zorgverzekeraars, Menzis en Achmea, stellen daarboven aanvullende eisen:

- werken volgens het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg
- in het bezit zijn van een kwaliteitscertificaat
- de garantie bieden dat continuïteit van zorg geborgd is
- een goed opleidingsbeleid.

De NZa constateert in de Monitor tevens dat het gebruik van de kraamzorgveiling ertoe geleid heeft dat meer waarde wordt gehecht aan de kwaliteit van zorg. De kwaliteit is meer transparant geworden voor de consument en de betrokken zorgverzekeraars gebruiken de kwaliteitsscores in de contractering van kraamzorgaanbieders.

De betrokken zorgverzekeraars letten bij de contractering aan de hand van de eerder genoemde eisen op de geboden kwaliteit. Door middel van klantentevredenheidsonderzoeken wordt de geleverde kwaliteit nog eens achteraf getoetst. Daarnaast is vanzelfspekend de toezichthoudende taak van de Inspectie voor de Gezondheidszorg ook van toepassing op de kraamzorg.

Vraag 5

Bent u ervan op de hoogte dat Achmea niet meer via de zorgveiling de kraamzorg verdeelt? Wat is uw reactie daarop?

Antwoord 5

De zorgverzekeraars bepalen hun eigen inkoopstrategie. Achmea neemt deze beslissing omdat die kennelijk past binnen de doelstelling van deze zorgverzekeraar.

De NZa heeft Achmea gevraagd waarom de zorgverzekeraar is gestopt is met de kraamzorgveiling. In de Monitor worden de redenen opgesomd: