4. Antwoorden op kamervragen van Leijten over de gouden handdruk voor
bestuurders van Philadelphia
Antwoorden op kamervragen van Leijten over de gouden handdruk voor
bestuurders van Philadelphia
Kamerstuk, 20 april 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
20 april 2009
MEVA-K-U 2922001
Geachte voorzitter,
Antwoorden van staatssecretaris Bussemaker, mede namens de minister
van Bin-nenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, op de vragen van het
Kamerlid Leijten (SP) over de gouden handdruk voor bestuurders van
Philadelphia (2009Z05076).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht dat de bestuurders van Philadelphia
mogelijk een gouden handdruk ontvangen? 1)
Antwoord 1
Het bericht zelf is nog zo speculatief dat ik moet concluderen dat er
nog geen voorspellingen over mogelijk zijn.
Vraag 2
Bent u van mening dat de handdruk gerechtvaardigd is, gezien de
belabberde financiële staat waarin de zorginstelling verkeerd? Zo ja,
kunt u ons uitleggen op basis van welke prestaties de bestuurders de
handdruk `verdienen'? Zo neen, wat gaat u ondernemen om de gouden
handdruk te blokkeren?
Antwoord 2
Evenals ik eerder in antwoorden op kamervragen over gouden handdrukken
heb geschreven, wil ik er ook dit keer geen twijfel over laten bestaan
dat ik de gouden handrukken die nu in enkele, in nood verkerende
zorginstellingen worden gegeven veel, eigenlijk te veel geld vind. Dit
oordeel is mede gebaseerd op het gegeven dat uit tal van aanbevelingen
(Tabaksblat, Frijns, Wijffels, NVTZ- en NVZD-code) inmiddels maximaal
één jaarsalaris als fatsoensnorm voor ontslagvergoe-dingen geldt.
Zoals de minister van VWS en ik in eerdere antwoorden op soortgelijke
kamervra-gen én in meerdere Algemene Overleggen over topinkomens
hebben gemeld, spelen wij geen rol in de besluitvorming van de Raden
van Toezicht van zorgin-stellingen over ontslagvergoedingen. Want
zorginstellingen zijn privaatrechtelijke organisaties met een Raad van
Toezicht als eindverantwoordelijk gremium. Die leggen over hun doen en
laten verantwoording af in hun jaarverslag. Die jaarver-slagen, en dus
de wijze waarop de Raad van Toezicht zijn verantwoordelijkheid heeft
genomen, zijn voor iedereen toegankelijk via www.jaarverslagenzorg.nl.
De beëindiging van de contracten met bestuurders is een
verantwoordelijkheid die valt onder de taken van de Raad van Toezicht.
Zij wegen in het beëindigingspro-ces alle relevante factoren af,
waarbij het belang van de instelling bij de leden van de Raad voorop
staat.
Ook in het geval van Philadelphia geldt dat de bewindspersonen van VWS
niet door de Raad van Toezicht is/wordt gekend in zijn voorgenomen
beslissingen op het terrein van het personeelsbeleid. Ook in dit
concrete geval neem ik aan dat de Raad van Toezicht allerlei factoren
in de afweging betrekt bij een besluit over de wijze en over de
invulling van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst met
bestuurders. Ik denk dan aan factoren als: de afspraken in de
arbeidsovereen-komst, de financiële situatie van Philadelphia, het
functioneren van de bestuur-ders, de procesrisico's en de
maatschappelijke discussie over ontslagvergoedin-gen.
Juist omdat wij als bewindslieden in dit soort situaties maar een
gebrekkig instru-mentarium hebben om wat in onze ogen excessen zijn te
kunnen voorkomen, heeft dit kabinet plannen ontwikkeld rond normering
en maximering van de hono-rering van bestuurders in de semi-publieke
sectoren. Zie hetgeen daarover is vastgelegd in TK 28479, vooral in de
nummers 33, 36, 37 en 41.
Vraag 3
Bent u van mening dat de directie van Philadelphia de vakbond kan
negeren als het gaat om het voornemen van de gouden handdruk? Zo ja,
welke andere instan-tie kan de gouden handdruk tegenhouden? Zo nee,
hoe gaat u de directie dwingen te luisteren?
Antwoord 3
Zie de antwoorden op de vragen 1 en 2.
Vraag 4
Bent u bereid de participatie- en/of de cliëntenraad te bewegen een
procedure aan te spannen bij de Ondernemingskamer, om te onderzoeken
of de (voormalig) bestuurders aansprakelijk kunnen worden gesteld voor
mogelijk wanbeheer? 2) Zo ja, kunt u de Kamer op de hoogte houden van
uw inzet en de uitkomsten daar-van? Zo nee, bent u dan van mening dat
de bestuurders weg mogen komen met dit beleid?
Antwoord 4
De door u genoemde raden hebben hun eigen verantwoordelijkheid en
zullen hun eigen afwegingen maken omtrent het al dan niet inzetten van
instrumenten die zij tot hun beschikking hebben.
Pas wanneer alle van belang zijnde elementen op een rij staan, kunnen
alle be-trokkenen, ieder voor zich, hun afweging maken om de
bestuurdersaansprakelijk-heid, met behulp van de hun ten dienst
staande instrumenten, vast te (laten) stellen.
1) Omroep Gelderland, 18 maart 2009: "Mogelijk ontslagpremie
Philadelphia"
http://www.omroepgelderland.nl/pagina.php?id=10&bericht=68514
2) Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008-2009, nr. 1963
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport