Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
---
T -

Ons kenmerk VenW/DGMo-2009/3500

Uw kenmerk Datum 21 april 2009 2009Z07298

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft gesteld naar aanleiding van het persbericht van de Vakgroep Railinfra van Bouwend Nederland.


1. Hoe groot is het basisbudget voor 2009? Hoeveel daarvan moet nog worden aanbesteed? Wordt het voor 2009 begrote basisbudget in 2009 volledig besteed voor de beoogde doelen? Hoe verhoudt de stand van het uitgegeven en nog uit te geven basisbudget zich tot de aangekondigde versnellingen?


1. De basisreeks (basisbudget) is de reële productiereeks die nu in het beheerplan 2009 is opgenomen, plus het maatregelenpakket van 140 mln zoals genoemd in mijn brief van 9 april 2009 (VenW/DGMo-2009/837). Op bladzijde 31 van het beheerplan is een samenvattende tabel opgenomen van het meerjarig volume voor spooronderhoud. Daaruit blijkt een totaal volume voor 2009 voor regulier onderhoud inclusief beheer van 973 mln (exclusief BTW). ProRail heeft aangegeven alles in het werk te zullen stellen om die reeks, inclusief de versnelling, te realiseren. Die middelen zijn bestemd voor de in het beheerplan opgenomen doelen.
Via de reguliere kwartaalrapportages word ik geïnformeerd over de voortgang van de werkzaamheden, inclusief de versnellingsmaatregelen. Het eerste kwartaal- rapport verwacht ik op korte termijn te ontvangen. ProRail heeft mij gemeld dat op basis van het eerste kwartaal de totale onderhoudsprognose voor 2009 in lijn is met de planning zoals opgenomen in het beheerplan. Verder wil ik u verwijzen naar bijlage 3 bij mijn van brief van 9 april 2009; bij het antwoord op vraag 5 in die bijlage ga ik uitgebreid in op het volume voor 2009.


2. Zijn er voldoende projecten in 2010 en 2011, die in dekking van de capaciteit voorzien, die vanaf 2012 weer hard nodig is om de dan geplande verdere uitbreiding van het spoorwegnetwerk te kunnen uitvoeren?


2. Met het versnellingspakket geef ik samen met ProRail de aannemers, in deze tijd van economische crisis, een reële steun in de rug. Dit pakket is door een combinatie van regulier onderhoud en programma's evenwichtig van samenstelling, en biedt ook de gespecialiseerde sector op korte termijn meer a
agina 1 van 2
---





werk. Afgelopen periode is een flinke inspanning geleverd om dit pakket tot stand Datum te brengen. Ik vind het belangrijk om daarbij op te merken dat dit pakket extra

werkzaamheden volgens ProRail kan worden uitgevoerd met een minimum aan Ons kenmerk hinder voor de gebruikers op het spoor. VenW/DGMo-2009/3500 De werkzaamheden vinden, naast 2009, vooral plaats in 2010 en 2011. Boven- dien is vanaf 2010 al sprake van een stijgend volume aan werkzaamheden. Ik lees in de reactie van de Vakgroep Railinfra dat het pakket uitermate welkom is, maar nog onvoldoende zou zijn de problematiek op te lossen. In lijn met mijn brief van 9 april 2009 wil ik niet in de verantwoordelijkheid van de sector treden. Ik heb aangegeven, dat ik het belangrijk vind dat ProRail met de sector in gesprek blijft over de werkzaamheden, zodat eventuele aanvullende mogelijkheden voor versnelling niet onbenut blijven. Rond de zomer zal ik bezien, op basis van de uitkomsten van de audit, en rekening houdend met de nog in te vullen taakstellingen, of er ruimte en reële mogelijkheden zijn om aanvullend te investeren.


3. In hoeverre helpen maatregelen als de renovatie van station Amsterdam Centraal en de versnelling van de aanleg van fietsenstallingen de spoorbouwers die op een heel andere markt opereren?


3. Zoals bij het antwoord op vraag 2 aangegeven is naar mijn mening sprake van een evenwichtig pakket maatregelen. Dat pakket is een steun in de rug voor de aannemers, waaronder de gespecialiseerde spooraannemers.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2