Bezorgdheid psychiaters om alcoholverslaafden in alcoholslotprogramma

21/04/2009 17:03

Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVVP)

De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) maakt zich zorgen over het wetsvoorstel aangaande het Alcoholslotprogramma (ASP); een nieuwe maatregel in de Vorderingsprocedure van het CBR voor zware alcoholovertreders in het verkeer. De bezorgdheid is ontstaan over het feit dat binnen het alcoholslotprogramma de alcoholverslaving van duizenden deelnemers ongemoeid wordt gelaten. De NVvP vindt dit onacceptabel: alcoholverslaafden zijn zowel onder invloed als nuchter ongeschikt voor verkeersdeelname en dienen eerst deze ernstige psychiatrische ziekte medisch aantoonbaar overwonnen te hebben, alvorens zij verantwoord als bestuurder kunnen optreden. De NVvP heeft onlangs middels een brief de Ministers van Verkeer en Waterstaat (V?) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de betrokken Vaste Kamercommissies en andere betrokken partijen van haar zorgen op de hoogte gebracht.

Alcoholverslaafden

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil het alcoholslotprogramma invoeren om alcoholgebruik in het verkeer strenger aan te pakken. Het alcoholslot is een startonderbreker. Om met de auto te kunnen rijden, dient de bestuurder eerst met goed gevolg een blaastest af te leggen die het starten van de auto al dan niet mogelijk maakt. Het alcoholslotprogramma zal opgelegd worden aan bestuurders die een of meerdere malen zwaar onder invloed van alcohol (1.3-2.1 promille) zijn aangehouden. In deze categorie bevinden zich bestuurders met milde alcoholproblemen maar ook veel alcoholverslaafden: uit recent wetenschappelijk onderzoek in Nederland is gebleken dat van de verkeersovertreders met promillages boven de 1.8 maar liefst 55% een alcoholverslaving heeft. Voor de overtreders met milde alcoholproblemen zal de doelstelling van de Minister 'het scheiden van rijden en alcoholgebruik' binnen het voorgestelde alcoholslotprogramma goed te verwezenlijken zijn. Echter, voor alcoholverslaafden is dit doel niet duurzaam te realiseren zolang zij verslaafd zijn. Uit internationaal onderzoek naar de effectiviteit van buitenlandse alcoholslotprogramma's blijkt dat deze deelnemers na het alcoholslotprogramma massaal terugvallen in het rijden onder invloed, omdat geen medisch specialistisch onderzoek plaatsvindt, waardoor de ernstige alcoholproblemen van de deelnemers niet wordt geconstateerd en behandeld. Omdat de Minister in het huidige wetsvoorstel uitsluitend de overtreders met een promillage hoger dan 2.1 aan een medisch onderzoek onderwerpt om een mogelijke verslaving te constateren, zal een grote groep ernstig alcoholverslaafden (categorie 1.8 - 2.1) tot het alcoholslotprogramma en daarmee blijvend tot het verkeer worden toegelaten.

Uitsluitsel of verplichte behandeling

Alcoholverslaafden zijn ook in nuchtere toestand vanwege ontwenningsverschijnselen gevaarlijke verkeersdeelnemers en dus ongeschikt voor verkeersdeelname. Een alcoholslot in de auto neemt dit permanente gevaar niet weg. Daarnaast ontbreekt voor deze groep in het huidige alcoholslotprogramma een behandelingstraject voor hun verslaving, waardoor het verkeersonveilige gedrag van deze bestuurders blijft bestaan. De NVvP is van mening dat ten behoeve van de verkeersveiligheid in Nederland alcoholverslaafden van deelname aan het alcoholslotprogramma uitgesloten dienen te worden, totdat zij hun verslaving medisch aantoonbaar hebben overwonnen. Dan zou het alcoholslotprogramma ook voor hen een geschikte maatregel kunnen zijn. Wanneer de Minister van Verkeer en Waterstaat al eerder alcoholverslaafden tot het alcoholslotprogramma wil toelaten, dan dient -na het identificeren van deze verslaafden middels medisch onderzoek- te worden toegezien op verplichte behandeling van de verslaving in het alcoholslotprogramma. Wanneer de verslaving behandeld is, kan met het alcoholslotprogramma gestopt worden, maar ook na afloop van het alcoholslotprogramma dient de ex-verslaafde de volgende jaren periodiek medisch specialistisch te worden onderzocht om de kans op terugval te minimaliseren.





http://www.nvvp.net