Ingezonden persbericht


Gemeente Leiden breidt elektronische dienstverlening via Inter Access-midoffice verder uit

Hilversum, Leiden, 21 april 2009 - De Gemeente Leiden heeft de elektronische dienstverlening via de Webnext Midoffice Suite van Inter Access sterk uitgebreid. De uitbreidingen richten zich voornamelijk op de gemeentelijke belastingen. Inwoners van de gemeente kunnen nu alle belastingaanslagen van de gemeente via hun persoonlijke pagina raadplegen. Verder is er nu toegang tot WOZ-taxatieverslagen en tot de status van automatische incasso's. Ook kunnen burgers nu financiële mutaties en verantwoordingen via het internet ontsluiten en zijn er vijf bezwaarformulieren tegen verschillende aanslagen en heffingen in de midoffice opgenomen. Deze zijn volledig elektronisch af te handelen.

De laatste uitbreiding is de mogelijkheid om incassomachtigingen via de website van de gemeente af te geven en te beheren. Deze gaan net als de bezwaren rechtstreeks naar de backoffice voor afhandeling. Alle gegevens worden dagelijks bijgewerkt tot in het loket, zodat een inwoner altijd beschikt over de laatste informatie. Alle uitbreidingen zijn binnen drie maanden gerealiseerd en waren eind februari 2009 volledig operationeel. Dit met het oog op de WOZ-aanslagen die vanaf dat moment uitgestuurd worden.

De Gemeente Leiden nam in 2005 de Webnext Midoffice Suite-oplossing van Inter Access in gebruik. Deze oplossing stelt gemeenten in staat om fasegewijs elektronische dienstverlening aan burgers in te voeren. Leiden heeft sinds 2005 het aantal diensten via de midoffice sterk uitgebreid en voegde onder meer in 2007 de digitale belastingbalie toe.

"Met deze laatste uitbreidingen van het aantal diensten via ons elektronische loket is een belangrijke volgende stap gezet in de verdere digitalisering van onze processen", zegt Marten Aalberts, informatieadviseur bij de Gemeente Leiden. "Voor burgers betekent deze uitbreiding dat ze nog sneller en makkelijker diensten van de gemeente kunnen afnemen, zonder dat ze ervoor naar het stadhuis moeten komen. Ons motto in dit verband is 'Regel het thuis met de muis'. Voor de gemeente betekent deze uitbreiding een verdere versterking van de interne efficiency doordat veel administratieve processen nu van begin tot eind volledig geautomatiseerd kunnen plaatsvinden."

"Gemeenten kunnen met een effectief midoffice concrete voordelen behalen op het gebied van efficiency, dienstverlening en procesoptimalisatie", zegt Han Dieperink, lid van de hoofddirectie van Inter Access. "De Gemeente Leiden onderstreept dat met deze uitbreidingen op de WebNext-omgeving. Leiden onderscheidt zich hiermee vooral door de dagelijkse update van de gegevens, het grote aantal online transacties en het automatisch inboeken van formulieren in de backoffice."

###

Over Inter Access

Met ruim 1.100 medewerkers in Nederland en België is Inter Access de IT-dienstverlener voor de ontwikkeling èn het beheer van de informatievoorziening van middelgrote en grotere organisaties in de publieke sector, zorg, handel, industrie en financiële dienstverlening. Met onze kernactiviteiten Consulting, Technology, Solutions en Managed Services bieden we onze klanten integrale IT-oplossingen op basis van standaardcomponenten dan wel op basis van maatwerk, of door de inzet van mensen met hoogwaardige kennis en ervaring. Inter Access kiest bewust voor het toepassen van op standaarden gebaseerde technologie van de toonaangevende leveranciers Microsoft, IBM, Oracle en SAP. Daardoor zijn krachtige partnerships gegroeid en ontvangt Inter Access jaar na jaar prestigieuze innovatieprijzen (zie ook www.interaccess.nl).