Provincie Friesland


---

PERSBERICHT

Nummer:120/ GH
Datum: 21 april 2009

Kosten Noordwesttangent hoger dan verwacht

De Noordwesttangent, de weg aan de westkant langs Leeuwarden, gaat duurder uitvallen dan verwacht. Oorzaken hiervoor zijn onder andere de grote hoeveelheden vrijkomende zoute grond ca. 300.000 m³ waardoor de kosten toenemen met E 3,2 miljoen. Daarnaast zijn de ramingen voor de autotunnels op verkeerde uitgangspunten gebaseerd en wordt het werk later uitgevoerd. De meerkosten hiervoor zijn E 6 miljoen. De maximale meerkosten komen uit op E 18,1 miljoen. Het college van Gedeputeerde Staten beraadt zich op de mogelijkheden voor kostenreductie.

"Dit is geen goede ontwikkeling. We spreken over een forse overschrijding mochten we de Noordwesttangent op de voorgestelde manier aanleggen. We hebben nu echt de tijd nodig om te kijken welke mogelijkheden er zijn"; zo zegt gedeputeerde Piet Adema. "Het past Fryslân ook om nu niet door te denderen op de ingeslagen weg maar juist even goed te onderzoeken hoe we verder moeten.'" Bij de uitwerking van de ontwerpen zijn op meerdere punten inschattingsfouten gemaakt. In 2005 waren de kunstwerken geraamd op E 7,7 miljoen. Terwijl de raming naar prijspijl 2008 vertaalt E 16,7 miljoen bedraagt. Daarin zitten ook de kosten voor de vertraging van rond E 3 miljoen.

Bij de uitwerking van de autotunnels blijkt de uitkomende grond in de diepere grondlagen beneden 1,5 m maaiveld zeer zout te zijn (chloridegehalte > 200 mg/kg droge stof), zouter dan aanvankelijk mee is gerekend. Hierdoor ontstaan grote beperkingen voor de afzet. Ook blijkt het te gaan om grotere hoeveelheden dan eerder geraamd. Van de uitkomende grond moet nu in plaats van 175.000 m³ ca. 300.000 m³ worden afgevoerd. Daarnaast is er over de periode januari 2005 - januari 2008 sprake van een prijsstijging van 23% (aanzienlijk meer dan de 'normale' geldontwaarding). Deze prijsstijging draagt bij aan het genoemde tekort. Ook dragen de posten bouwrente en onvoorzien bij aan de totale meerkosten.

Het college van Gedeputeerde Staten onderzoekt op dit moment goedkopere alternatieven waarbij alle mogelijke opties open worden gehouden. De verwachting is dat de kostenbesparing hierbij kan oplopen tot ongeveer E 10 miljoen. Alternatieven zullen uiteraard beoordeeld worden in het licht van de verkeersveiligheid en inpassing in het landschap. In november komen GS met een uitgewerkt voorstel.

Noordwesttangent
Het project Noordwesttangent (NWT) bestaat uit de aanleg van een nieuwe wegverbinding met daarin 3 autotunnels aan de noordwestzijde van Leeuwarden en de reconstructie van een tweetal kruispunten in de weg N357 nabij Cornjum en Jelsum. De nieuwe wegverbinding vormt tezamen met de Haak om Leeuwarden de westelijke rondweg om Leeuwarden. Het beoogde doel van de NWT is een betere ontsluiting van het noorden van de provincie op de regionale en hoofdwegenstructuur (A31, Haak om Leeuwarden, A32). Afgelopen jaren is gestart met de eerste voorbereidingen. Er is grond aangekocht t.b.v. de aanleg en zijn er technische ontwerpen opgesteld t.b.v. de kunstwerken en wegaanleg. In het voorjaar van 2008 is een start gemaakt met uitvoering van een eerste deelproject nabij Stiens. Op dit moment is op het project NWT ca. E 9 miljoen uitgegeven.


---- --