Ingezonden persbericht


Persbericht

Almere eerste stad met virtuele medewerker op gemeentelijke website

Almere is de eerste Nederlandse gemeente die een virtual agent heeft geïnstalleerd. Ally heet deze verpersoonlijking van Almere.nl. Deze avatar geeft online antwoord op vragen over Almere. De lancering volgt op het succesvolle experiment met deze virtuele medewerker op de Hyvespagina van Almere. Ally is in maart officieel live gegaan op Almere.nl Burgemeester Annemarie Jorritsma: "Wij hebben gekozen voor een digitale ambtenaar om op die manier onze informatie op nieuwe plekken en via nieuwe manieren te kunnen brengen. Oftewel, laat de mensen niet naar ons komen, maar ga naar ze toe. Zo bereiken we met Ally bijvoorbeeld veel jongeren op onze gemeentelijke Hyvespagina. Ally is een succesvol voorbeeld hoe je als gemeente nieuwe technologie kunt inzetten om de dienstverlening en informatievoorziening te verbeteren. Dankzij Ally zijn wij in staat om hogere service te leveren op meerdere plekken op internet tegen lagere kosten."

De gemeente Almere is de eerste gemeente die inzet op een bewegende avatar voor dienstverlening. Met Ally wil de gemeente op een snelle en moderne manier communiceren met Almeerders en andere geïnteresseerden en haar digitale dienstverlening verder uitbreiden. Ally slaapt nooit en is de meest actieve ambtenaar van de gemeente Almere, want ze is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar.

Ally heeft het afgelopen half jaar kunnen proefdraaien op de Hyvespagina van de gemeente Almere. In de afgelopen 150 dagen beantwoordde Ally 20.000 vragen. Veel voorkomende vragen gingen over de burgemeester, verhuizen, of parkeren. Opvallend veel vragen kreeg Ally over evenementen als de kermis en Jump Up Carribean Festival.

Ally is een samenwerkingsproject tussen gemeente Almere, The Selfservice Company en Artificial Industry. Deze laatste tekende voor het ontwikkelen van de 3D avatar en is marktleider op gebied van het ontwerp van virtuele assistenten. The Selfservice Company is als marktleider gespecialiseerd in online klantdialogen, natuurlijke taal zoektechnologie en intelligente chatbot oplossingen. The Selfservice Company beantwoordt elke maand miljoenen online klantvragen voor onder meer Essent, Wehkamp, NS, Ziggo, Sanoma en KPN.

++++++
Over The Selfservice Company:
The Selfservice Company is gespecialiseerd in bijzonder klantvriendelijke selfservicediensten via web, telefoon, chat en messenger. Opdrachtgevers kunnen online vragen van hun consumenten direct laten beantwoorden door virtuele service- en/of verkoopmedewerkers; 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Snel, zonder wachttijd en in begrijpelijke taal krijgt de consument een duidelijk antwoord en komt direct op de juiste plek binnen een website. Volledig geautomatiseerd, want de gebruikte dialoogsystemen kunnen vragen herkennen en automatisch beantwoorden. The Selfservice Company werkt ondermeer voor Robeco, Wehkamp, Essent, E-ON, NS, Ditzo, D-Reizen, TNT, Rabobank, E-ON, SNS, Reader's Digest en gemeentes Rotterdam en Almere.

Over Artificial Industry (www.artificialindustry.com) Artificial Industry is gespecialiseerd in het ontwerpen van virtuele assistenten en andere grafische/visuele interfaces. Artificial Industry werkt ondermeer voor Adidas, Auping, EMI, Endemol, Eyeworks, NS, Philips, Schiphol Group, Shell en gemeentes Almere en Arnhem.



Ingezonden persbericht